image
Używasz wersji przeglądarki, która nie obsługuje wielu nowoczesnych technologii, więc niektóre strony są wyświetlane nieprawidłowo. Więcej informacji

Klasy samochodów: analiza ich cech szczególnych 

Klasy samochodów


Większość ludzi rozróżnia samochody wyłącznie po ich wyglądzie zewnętrznym i kształcie karoserii. Jednak producenci, oprócz innych parametrów technicznych, również przypisują samochodom określony klasyfikację. To właśnie tutaj zaczyna się zamieszanie, zwłaszcza gdy pojawiają się nowe podkategorie pojazdów.


Studium klasyfikacji samochodów, jakie są ich rodzaje i dlaczego ważne jest znać każdy z nich.



Klasy samochodów: rozmaitość

Istnieje wiele różnych klas pojazdów, z których każda odpowiada określonemu segmentowi rynku. Ciekawe jest to, że w kwestii klasyfikacji aut typ nadwozia lub stopień ekologiczności zazwyczaj nie odgrywają roli kluczowej.


Klasyfikacja samochodów może się różnić w zależności od regionu. Na przykład systemy amerykański i europejski mają swoje własne cechy. Natomiast w krajach azjatyckich, takich jak Japonia, sytuacja jest jeszcze bardziej unikalna. Tam bardzo popularne są tzw. kei-cars, które nie do końca pasują do tradycyjnych nazw. Te małe auta zajmują swoiste pośrednie miejsce między autami a motocyklami. Warto również wyróżnić pickupy, które czasami są wyodrębniane do osobnej kategorii ze względu na ich specyficzne cechy.


Najpopularniejszym jest europejski system klasyfikacji samochodów, który jest również stosowany w Polsce. Został on przyjęty w 1999 roku. Opiera się na wymiarach pojazdów. Pojazdy w tym systemie oznaczone są prostą literową oznaką - A, B, C itd., zgodnie z alfabetem (należy zauważyć, że nie należy mylić tego z oznaczeniami modeli Mercedes-Benz). W systemie istnieje dziewięć głównych klas. Ciekawą cechą jest to, że gdy model samochodu "przerasta" rozmiary przypisane do jego początkowej klasy, wtedy do jego oznaczenia jest dodawany sufiks "+".


Typy samochodów w systemie europejskim [1]:

  • А: mikrosamochody;
  • B: kompaktowe samochody miejskie;
  • C: samochody klasy golf;
  • D: samochody średniej wielkości;
  • E: samochody klasy reprezentacyjnej;
  • F: samochody klasy premium;
  • J: crossovery, SUV-y;
  • M: wielozadaniowe pojazdy, mikrobusy;
  • S: sportowe auta.


Klasa A

Te kompaktowe samochody doskonale sprawdzają się w miejskim środowisku, ponieważ są łatwe do parkowania i bez problemu poruszają się po wąskich uliczkach. Długość tych pojazdów nie przekracza 3,6 metra. Najczęściej są to trzydrzwiowe hatchbacki. Pojazdy te wyróżniają się swoją manewrowością i posiadają stosunkowo małą pojemność silnika, zwykle w zakresie od 0,8 do 1,4 litra. Oznacza to, że zużycie paliwa w autach jest najmniejsze spośród wszystkich dostępnych opcji. Bagażniki zazwyczaj mają ograniczone rozmiary.


Samochody klasy A stały się popularne pod koniec lat 50. XX wieku, dzięki pojawieniu się na rynku takich modeli, jak Fiat 500 i BMC Mini. Na rynku europejskim do 2017 roku udział sprzedaży osiągnął 8%.


Typowymi przedstawicielami i najczęściej sprzedawanymi samochodami segmentu A w Europie są Fiat 500, Fiat Panda, Volkswagen Up!, Toyota Aygo, Renault Twingo i Kia Picanto.


Klasa B

Samochody z segmentu B są głównie przeznaczone do użytku w mieście, ale sprawdzają się również na krótkich podróżach poza miastem. Wymiary hatchbacków wahają się od 3,7 do 4,2 metrów, podczas gdy sedany mogą osiągać długość ponad 4,4 metra. Zapewnia to dodatkową przestrzeń w kabinie pasażerskiej i umożliwia umieszczenie kilku walizek w bagażniku. W klasie B często stosuje się ekonomiczne silniki, czyniąc je bardziej przystępnymi w eksploatacji. One mają dobrą manewrowość, co jest istotne podczas poruszania się po zakorkowanych miejskich ulicach. Obecnie klasa B jest jedną z najpopularniejszych, oczywiście obejmując także rynek w Polsce. Ogólnie rzecz biorąc, samochody klasy B doskonale łączą wygodę codziennych podróży, przystępną cenę i oszczędność paliwa, co sprawia, że są popularnym wyborem wśród szerokiego grona właścicieli.


Segment pojazdów klasy B stanowi 25% całego europejskiego rynku samochodowego.


Przedstawiciele tej klasy:

Klasa C

Znana również jako golfowa, a historycznie pierwszym modelem tego segmentu uważany jest Volkswagen Golf. Auta z tego segmentu uważane są za idealne do rodzinnych podróży, oferując komfort zarówno w warunkach miejskich, jak i na autostradach. Ich rozmiary wahają się od 4,1 do 4,6 metra, czasem osiągając nieco większe wymiary. Za zalety można wymienić umiarkowane wymiary nadwozia, doskonałą manewrowość i prowadzenie, mocne i ekonomiczne silniki oraz przystępną cenę. Do linii modelowej klasy C należą różne typy nadwozia, w tym sedany, kombi i pięciodrzwiowe hatchbacki, zapewniając szeroki wybór dla różnych potrzeb kierowców.


Samochody klasy C są udanym rozwiązaniem dla mieszkańców dużych miast. Te samochody łączą relatywnie niskie koszty eksploatacji z wysokim poziomem komfortu podczas podróży, co czyni je optymalnym wyborem dla warunków miejskich.


W Europie do popularnych i najbardziej sprzedawanych samochodów należą Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus i Renault Mégane.


Klasa D

To jest segment, gdzie zaczynają się duże sedany, wyłącznie dla tych, którzy szukają prawdziwego komfortu i przestronności. Długość nadwozia waha się od 4,5 do 4,8 metra, oferując idealne połączenie funkcjonalności dla rodzinnych podróży i na spotkania biznesowe. Samochody klasy D są dobrze wyposażone w nowoczesne technologie bezpieczeństwa i komfortu. Bagażniki zaczynają się od 400 litrów. Pod względem technicznych parametrów masz wiele możliwości do wyboru: producenci oferują różnorodne opcje silników i skrzyń biegów, które zaspokoją wszelkie potrzeby i preferencje. W tym segmencie większość samochodów jest dostępna w wersjach sedan i kombi, ale czasami spotyka się także modele hatchback.


Udział sprzedaży aut z segmentu D stanowi 8% europejskiego rynku.


Na luty 2020 roku liderami w segmencie D w Europie stali się Volkswagen Passat, Mercedes-Benz C-klasa, Audi A4, BMW Serii 3, Škoda Superb i Mazda 6.


Klasa E

Auta z klasy E wyróżniają się swoimi wymiarami, nowoczesnymi parametrami technicznymi i oczywiście wyższą ceną. W tej kategorii znajdziesz wiele funkcji premium, w tym różnego rodzaju asystenty elektroniczne, wysokiej jakości materiały wykończeniowe wnętrza i inne. W klasie E często występują zarówno sedany, jak i kombi, oferujące rozszerzoną przestrzeń bagażową. Charakterystyczną cechą tych samochodów jest również ulepszone bezpieczeństwo: są one wyposażone w zaawansowane systemy aktywnej i pasywnej ochrony. Pod maską E zwykle znajdują się potężne silniki, zapewniające doskonałą dynamikę i wydajność. Tradycyjnie w tej klasie przeważają niemieckie marki.


Trzy najczęściej sprzedawane samochody w Europie to Mercedes-Benz klasy E, BMW Serii 5 i Audi A6.


Klasa F

To samochody z kategorii luksusowych. Wyróżniają się one nie tylko nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, ale także bogatą ofertą niezrównanego komfortu i luksusu. Jest to największa pod względem wymiarów klasa aut osobowych. Długość aut przekracza 5 metrów, co oznacza dużo miejsca wewnątrz, zwłaszcza na tylnych siedzeniach. Producenci często oferują unikalne dodatkowe opcje, takie jak specjalne schowki na szampana, ekskluzywne zestawy piknikowe, parasole w drzwiach i inne wyrafinowane akcesoria.


Samochody klasy F zajmują swoją niszę na europejskim rynku z udziałem sprzedaży około 0,3%. Wybór modeli w tym segmencie jest dość ograniczony. Przeważają tutaj głównie sedany, ale występują także kombi i hatchbacki z tylnymi drzwiami.


Cztery najbardziej znane samochody klasy F w Europie to Mercedes-Benz klasy S, BMW Serii 7, Porsche Panamera i Audi A8.


Klasa J

Do tej klasy samochodów zazwyczaj należą modele o charakterystyce terenowej. Ten segment oferuje szeroki zakres opcji, począwszy od obszernych, pełnowymiarowych modeli po kompaktowe wersje. Producenci oferują różnorodne systemy napędu na wszystkie koła, z każdym z nich posiadającymi swoje unikalne cechy. Ponadto mogą być dodatkowo podzielone na podkategorie, ze względu na ich rozmiar, zdolności w warunkach terenowych i inne czynniki. Te pojazdy mają zwiększony prześwit, mocne silniki, wzmocnione zawieszenie, ulepszone systemy bezpieczeństwa i wysoki poziom komfortu.


Samochody klasy J cieszą się popularnością wśród klientów poszukujących wszechstronności, komfortu i bezpieczeństwa.


Sprzedaż w Europie rośnie każdego roku. W 2015 klasa J stała się najbardziej sprzedawanym segmentem z udziałem 28% na rynku.


Do piątki najbardziej sprzedawanych średniej wielkości i pełnowymiarowych SUV-ów i crossoverów klasy premium w Europie należą BMW X5, Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes-Benz GLE-Class, Volkswagen Touareg i Range Rover Sport.


Klasa M

To wszechstronne pojazdy, znane jako MPV (Multi-Purpose Vehicles), idealne zarówno do przewozu pasażerów, jak i towarów. Są to przestronne vany i minivany z wielofunkcyjnym wnętrzem i, w zależności od modelu, trzecim rzędem siedzeń. Ten segment samochodów jest idealnym rozwiązaniem dla dużych rodzin i długich podróży. Niektóre z nich mogą być przystosowane na kempingowe pojazdy, zapewniając komfort pełnowartościowego domu na kółkach. Te samochody często znajdują zastosowanie także w biznesie.


Przedstawicielami klasy M są Volkswagen Caravelle, Mercedes-Benz V-Class, Kia Carnival, Peugeot Expert Tepee.


Класс S

Samochody znane jako sportowe coupé, sportowe supercary zostały zaprojektowane z naciskiem na maksymalną prędkość i prowadzenie. Zazwyczaj osiągają one swój pełny potencjał na torach wyścigowych. Ich niskie zawieszenie sprawia, że mogą one napotykać trudności podczas jazdy po złych drogach lub w warunkach terenowych.


НMimo to cieszą się one dużą popularnością wśród zamożnych miłośników motoryzacji.


Te pojazdy nie są przeznaczone do wygodnych rodzinnych podróży; ich wygląd zewnętrzny i charakterystyki jednoznacznie wskazują, że one są do szybkiej jazdy i wyścigów.


Czterech najbardziej znanych przedstawicieli to Porsche 911, Nissan GT-R, Lamborghini Huracan i Audi R8.


Pickupy

Jest jedna interesująca rzecz dotycząca pickupów. Patrząc na europejski standard, pickupy nie pasują do tradycyjnych kategorii samochodów o oznaczeniach literowych. Jednak w Stanach Zjednoczonych podejście do klasyfikacji tych pojazdów jest zupełnie inne.


W amerykańskim systemie pickupy zajmują własny unikalny segment. Jest to dość logiczne, biorąc pod uwagę ich popularność i funkcjonalność w stanach. Co ciekawe, wewnątrz tego segmentu Amerykanie nawet wyodrębnili kilka podkategorii: począwszy od kompaktowych pickupów, idealnych do życia w mieście, po średniej wielkości, przeznaczone do poważniejszych zadań. Istnieją również pełnowymiarowe pickupy, które często są wybierane do pracy i wypoczynku.


Ten podział podkreśla różnorodność i wszechstronność pickupów, czyniąc je nie tylko środkiem transportu, ale prawdziwym narzędziem pracy do różnych sytuacji życiowych.


Przedstawicielami są Dodge RAM, Chevrolet Silverado, Nissan Navara, Toyota Tundra.


Jak zmieniają się granice klas samochodów

Klasyfikacja modeli nigdy nie jest absolutna i stale się zmienia. Wraz z rozwojem technologii tradycyjne granice między różnymi segmentami stają się coraz bardziej rozmyte. Przy tym większość klientów ma tendencję do podejmowania decyzji opartych na wyposażeniu i funkcjonalności, a nie wyłącznie na klasyfikacji. Niemniej jednak, w niektórych kontekstach jasne rozgraniczenie między klasami pozostaje istotne. Pomaga to marketerom bardziej efektywnie analizować rynek i szybko reagować na zmiany w preferencjach konsumentów. Ponadto, w niektórych krajach klasa samochodu bezpośrednio wpływa na poziom opodatkowania, a klasyfikacja ułatwia analitykom rynku porównywanie modeli pod względem bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas przeprowadzania testów zderzeniowych.


Jako przykład można podać Europejski Komitet ds. Niezależnych Testów Zderzeniowych (EuroNCAP), który opracowuje własną klasyfikację, obejmującą takie kategorie jak Superminis, Małe samochody rodzinne, Duże pojazdy rodzinne, Małe auta terenowe i inne.


Oczywiście, europejski system nie jest jedyny w swoim rodzaju, choć jest bardzo popularny. W USA klasyfikacja opiera się na objętości kabiny: minivany - o objętości do 85 stóp sześciennych, samochody klasy subkompaktowej i kompaktowej - o objętości od 85 do 120 stóp sześciennych odpowiednio, a pełnowymiarowe - to te, których objętość kabiny przekracza 120 stóp sześciennych. W Kanadzie stosuje się podobny system, ale objętość kabiny mierzy się w litrach. W Chinach klasyfikacja aut osobowych opiera się na wymiarach i pojemności silnika.


Tabela klasyfikacji samochodów według klas, ich cechy i rozmiary

Klasa

Opcje nazw klasy

Typ nadwozia

Obowiązkowa obecność napędu na 4 koła (4x4)

Długość (mm)

Szerokość (mm)

Rozstaw osi (mm)

Pojemność silnika

A

Hatchback 3-5 drzwi 

3.200 - 3.600

1.495 - 1.640

2.200 - 2.446

0.8 - 1.4

B

Hatchback 5-drzwiowy, kombi, sedan

1.610 - 3.990

1.640 - 1.680

2.370 - 2.490

1.1 - 2.0

C

Mała klasa średnia - segment Golf

Hatchback 5-drzwiowy, kombi, sedan

4.000 - 4.300

1.700 - 1.777

2.510 - 2.640

1.2 - 1.8

C-High*

Hatchback 5-drzwiowy, kombi, sedan

4.375 - 4.550

1.700 - 1.778

2.510 - 2.641

1.4 - 2.0

D

4.520 - 4.730

1.746 - 1.812

2.670 - 2.754

1.6 - 3.2

E

4.740 - 4.900

1.775 - 1.835

2.700 - 2.840

2.0 - 3.5

F

Klasa reprezentacyjna

Sedan

5.000 - 5169

1830 - 1903

2830 - 2991

3.0 - 5.0

S

Sportowe coupé

M (MPV-B)

Minivan

3.500 - 4.040

1.720 - 1.500

2.360 - 2.630

1.0 - 1.8

M (MPV-C)

Minivan

4.000 - 4.550

1.700 - 1.870

2.736 - 2.760

1.4 - 2.0

(MPV-Large)

Minivan

4.500 - 4.780

1.720 - 1.965

2.800 - 3.000

1.3 - 2.9

J (SUV Min)i

SUV, crossover

+

3.845 - 3.590

1.555 - 1.630

2.250 - 2.420

0.7 - 1.5

J (SUV Compact)

SUV, crossover

+

4.195 - 4.500

1.765 - 1.820

2.468 - 2.625

1.6 - 2.5

J (SUV Medium)

SUV, crossover

+

4.400 - 4.560

1.755 - 1.890

2.360 - 2.750

2.4 - 4.0

(SUV Large)

SUV, crossover

+

4.610 - 5.090

1.760 - 2.065

2.400 - 3.120

3.2 - 5.5

(SUV Pick-UP**)

SUV, crossover

Pickup

+

3.845 - 5.090

1.555 - 2.065

2.250 - 3.120

1.5 - 6.5

(SUV Premium Compact)

SUV, crossover

+

4550

1860

2790

2.0 - 3.0

J (SUV Premium Medium)

SUV, crossover

+

4565

1853

2795

3.2 - 5.5

J (SUV Premium Large)

SUV, crossover

+

4.638 - 4.798

1.840 - 1.928

2.715 - 2.855

1.5 - 6.5

C-Premium***

Hatchback 3-5 drzwi, sedan

3.630 - 4.440

1.670 - 1.770

2.400 - 2.730

1.6 - 2.5

D-Premium***


4.550 - 4.700

1.730 - 1.800

2.600 - 2.730

1.6 - 2.4

E-Premium***

Klasa executive, klasa biznes

Sedan, kombi

4.720 - 4.880

1.800 - 1.830

2.700 - 2.860

1.8 - 3.5

High Premium

Klasa reprezentacyjna

Sedan

5.000 - 5.169

1.830 - 1.903

2.880 - 2.991

3.0 - 5.0

Luxury Premium

Sedan

5.730 - 6.170

1.918 - 1.990

2.745 - 3.825

5.0 - 6.7

HD (Roadster)

3.420 - 4.320

1.610 - 1.720

1.150 - 2.440

0.7 - 2.2

H (Roadster)

4.010 - 4.320

1.710 - 1.780

2.400 - 2.540

1.8 - 3.2

S (Coupe Low)

4.270 - 4.490

1.700 - 1.760

2.530 - 2.680

1.6 - 2.7

S (Coupe Premium Low)

4.040 - 4.720

1.730 - 1.820

2.420 - 2.720

1.8 - 5.4

S (Coupe Premium High)

4.430 - 4.760

1.770 - 2.045

2.350 - 2.690

3.6 - 6.2