Silnik samochodowy nie jest w stanie funkcjonować bez prawidłowego smarowania. Zastanawiając się, jaki olej do silnika wybrać, należy zawsze mieć na uwadze fakt, że jakość oleju silnikowego ma ogromne znaczenie i należy go odpowiednio dobrać do danego auta. Oferta jest bardzo bogata i nie chodzi tutaj tylko o rodzaje olejów silnikowych, ale też dodatkowe parametry opisywane przez producenta oraz dopasowanie oleju do typu silnika. Wszystkie te czynniki mają wpływ na działanie oleju i jego skuteczność. Dobra jakość oleju ma wpływ na trwałość elementów silnika. Poza tym, olej silnikowy zmniejsza tarcie pomiędzy pracującymi elementami (tłoki i cylindry), zużycie paliwa, redukuje hałas pracującego silnika oraz chłodzi silnikowe elementy i odprowadza zanieczyszczenia przechwytywane przez filtr oleju. Z tego względu należy dbać o terminową i regularną wymianę oleju w silniku oraz utrzymanie jego właściwego poziomu.
Zastanawiając się nad doborem oleju silnikowego weź pod uwagę wskazówki producenta dotyczące specyfikacji oleju silnikowego dla Twojego auta, a także przebieg, po jakim powinno się go wymienić. Współczesne oleje silnikowe stanowią element konstrukcyjny silnika i muszą być spójne ze wszystkimi jego częściami pod względem wytrzymałości mechanicznej, chemicznej oraz termicznej. Wyróżniamy trzy rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, mineralne i półsyntetyczne.
Zastanawiając się nad doborem właściwego oleju do silnika weź pod uwagę jego specyfikację, gdyż samo określenie rodzaju oleju nie jest wystarczającym kryterium wyboru. Zarówno oleje mineralne, jak i syntetyczne oraz półsyntetyczne dzielą się na mniejsze typy, w zależności od warunków, w jakich pracują i określonych rodzajów silników. Znaki klasyfikacyjne i informacje od producenta pozwolą Ci wybrać właściwy olej silnikowy do swojego auta. Na co zwrócić uwagę?
W przypadku oleju do silnika benzynowego wybieraj produkty oznaczone literą A wraz z cyfrą. Im cyfra jest wyższa, tym lepszej jakości jest olej. Klasy A1 i A2 możesz zastosować do silnika benzynowego z dużym przebiegiem, silnika gaźnikowego czy z jednopunktowym wtryskiem. Wyższe oznaczenia, np. A4 czy A5, będa odpowiednie do silników z wielopunktowym wtryskiem, o najnowocześniejszych konstrukcjach.
Ważnym parametrem oleju jest jego lepkość, która zmienia się w zależności od temperatury. W czasie mrozu olej gęstnieje, natomiast podczas temperatur staje się wodnisty. Dobieranie oleju do silnika to wybór produktu wyróżniającego się odpowiednim stosunkiem lepkości letniej do zimowej. Lepkość oleju określana jest cyframi i literą W, przy czym pierwsza wartość oznacza lepkość zimową, druga natomiast letnią. Chodzi o określenie minimalnej temperatury, w jakiej olej silnikowy zachowuje lepkość odpowiednią dla uruchomienia samochodu. Przykładowo:
Warto również dodać, że produkty o klasyfikacji od 15W to najczęściej oleje mineralne, natomiast w granicach od 0W do 10W mieszczą się oleje syntetyczne.
Jeśli jesteś posiadaczem auta z silnikiem benzynowym, rodzaj oleju dobierz biorąc pod uwagę - oprócz innych kryteriów - także przebieg silnika. Do silnika benzynowego z dużym przebiegiem najczęściej stosuje się olej półsyntetyczny, natomiast nowoczesne auta wymagają stosowania olejów syntetycznych najwyższej jakości. Jeśli jednak masz auto z dużym przebiegiem, a stosowałeś do tej pory olej syntetyczny, nie ma sensu dokonywać zmiany, gdyż może to przyspieszyć zużycie silnika. Możesz jedynie zakupić olej o wyższej klasie lepkości.
Zastanawiasz się, jaki olej dobrać do silnika diesla? Większość produkowanych obecnie olejów silnikowych może być stosowana zarówno w silnikach benzynowych, jak i silnikach wysokoprężnych starszych typów. Jednak nowoczesne silniki diesla wymagają dobrych jakościowo olejów syntetycznych, odpowiednich dla aut z turbosprężarkami. Najłatwiej dobrać olej silnikowy do starego silnika diesla, gdzie najczęściej używa się olejów o większej gęstości. W przypadku nowoczesnych silników, wyposażonych w pompowtryskiwacze bądź filtry cząstek stałych, zaleca się zastosowanie oleju o niskiej emisji zanieczyszczeń.
Samochody zasilane gazem są bardzo popularne, rośnie w związku z tym także popyt na oleje silnikowe do silników z gazem. LPG nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów, długo chroniąc elementy przed skutkami tarcia. W silniku benzynowym zasilanym gazem olej jest mniej zanieczyszczony w porównaniu z olejem silnika pracującego na benzynie. Oleje do silnika benzynowego z gazem produkowane są na bazie mineralnej i mogą być stosowane zarówno do silników zasilanych LPG, jak i benzyną. Są one droższe, zapewniają jednak lepszą odporność na wysoką temperaturę, którą w komorze spalania wywołuje zasilanie LPG, a także dobre właściwości smarne.
Zastanawiasz się, kiedy wymieniać olej w silniku i jak często należy to robić? Olej silnikowy musi być terminowo wymieniany, a poza tym powinieneś dbać o utrzymanie jego właściwego poziomu, gdyż ma to kluczowe znaczenie dla zachowania sprawności i trwałości silnika. Częstotliwość wymiany oleju zależy od sposobu eksploatacji silnika i używanej mieszanki powietrza i paliwa - im będzie ona czystsza, tym rzadziej możemy wymieniać olej w silniku.
Generalnie należy wymieniać olej po przebiegu i czasie określonym przez producenta, a warto robić to raz w roku lub co 10-15 tys. km. Możesz również przyjąć zasadę, że silnik eksploatowany na dłuższych dystansach, o dużych przebiegach i łagodnie, powinien mieć wymieniony olej co 15–20 tys. km.
Ile oleju wchodzi do silnika? Gdy miarka na bagnecie oleju pokazuje spadek jego poziomu poniżej optymalnej wartości, konieczne jest jego uzupełnienie. Jak dolać olej do silnika? Wykonuj tę czynność stopniowo, robiąc przerwy pomiędzy kolejnymi dawkami, by umożliwić spłynięcie gęstej cieczy do miski olejowej. Ilość oleju potrzebnego do dolania jest uzależniona od rodzaju silnika - w największych silnikach może się mieścić nawet 8–10 litrów oleju, natomiast silnikach o niewielkiej pojemności mniej niż 4 litry. W związku z tym ilość oleju, który uzupełniasz, także będzie różna.
Wybierając rodzaj oleju silnikowego kieruj się przede wszystkim przebiegiem i stanem silnika. Nawet najlepszy olej, ale o rzadkiej konsystencji nie będzie odpowiedni do starego samochodu, a olej mineralny nie sprawdzi się w przypadku nowych silników. Staraj się również trzymać jednego rodzaju oleju i tego samego producenta. Jeśli planujesz zmianę oleju, pamiętaj, że ogólną zasadą jest zmiana z rzadszego specyfiku na gęstszy. Jeśli nie wiesz, jaki olej był używany wcześniej do Twojego auta, poproś mechanika o ocenę stanu silnika. Wraz z wymianą oleju pamiętaj także o tym, by wymienić filtr oleju. Olej silnikowy stanowi element konstrukcyjny silnika, pomaga utrzymać jego sprawność oraz żywotność, dlatego musi być spójny ze wszystkimi jego elementami i odpowiednio dobrany.