Używasz wersji przeglądarki, która nie obsługuje wielu nowoczesnych technologii, więc niektóre strony są wyświetlane nieprawidłowo. Więcej informacji

Oryginalny czy części zamienny? 

Oryginał kontra zamiennik

Jakie części nazywamy oryginalnymi?

Fabryki zdolne do produkcji różnych części do samochodów są rozproszone po całym świecie. Niektóre z nich mają dość wysokiej jakości produkt i otrzymują zamówienia od firm motoryzacyjnych. Powiedzmy, że Volkswagen-Audi AG zamówił dziesięć tysięcy amortyzatorów z fabryki BOGE. Spośród nich siedem tysięcy zostanie zainstalowanych na samochodach. Pozostałe trzy tysiące przeznaczone są na „obsługę posprzedażną”, tj naprawa Zostaną zapakowane w pudełka z plakietką VW i rozproszone w magazynach regionalnych dealerów Volkswagena, aby czekać na sprzedaż. Takie części nazywamy oryginalnymi. Ale historia się nie kończy. Po zrealizowaniu zamówienia zakład BOGE nadal produkuje amortyzatory i produkuje kolejne dwa tysiące. Są pakowane w pudełka z napisem „BOGE” i sprzedawane hurtownikom. Jakość oczywiście jest taka sama, ale cena jest 1,5-2 razy niższa. Oprócz fabryk BOGE są one produkowane w zakładach SACHS w ramach tej samej grupy produkcyjnej. Ponadto fabryka BILSTEIN kupuje również dokumentację od Volkswagena i zaczyna produkować wysokiej jakości amortyzatory, których zasoby, na przykład, są wyższe niż w przypadku BOGE, a zatem od oryginalnych. To prawda, że do niedawna producenci samochodów wydali licencję na produkcję konkurencyjnych amortyzatorów zaledwie kilka lat po rozpoczęciu sprzedaży oryginalnych, ale w ostatnich latach pojawiła się tendencja „milczącej zgody” na równoległą sprzedaż nieoryginalnych. Ponadto niektóre fabryki, nazwijmy to GUNESH, bez kupowania dokumentacji i licencji, zaczynają produkować te same amortyzatory. Wszystkie te amortyzatory nie są oryginalne, tj. części sprzedawane przez kanały producentów.

Czy to prawda, że wszystko oryginalne jest lepsze?

Odpowiedź wynika z poprzedniej - część nieoryginalna może być lepsza od oryginału (BILSTEIN), całkowicie identyczna (BOGE), równej jakości (SACHS) lub gorsza (GUNESH). Co więcej, z reguły wszystkie mają cenę niższą niż oryginał. Pierwotny to ten, który został zainstalowany przez zakład na linii montażowej.

Kolejne powszechne nieporozumienie: lepiej zamówić część do BMW w sklepie, która mówi BMW, część do Mazdy w sklepie MAZDA itp. Intuicyjnie jest to zrozumiałe, ale nie prawdziwe. Podczas naprawy samochodu lub zakupu części jest to całkiem logiczne - mistrz zaoszczędzi ci dużo czasu, jeśli tylko wiesz, co, gdzie i jak jest przykręcony. Ale przy zamawianiu nie bierze się pod uwagę żadnej wstępnej wiedzy - zawsze istnieje szansa na pomyłkę, i tak należy zajrzeć do katalogów. Praca z katalogami jest specjalną sztuką, tutaj potrzebujesz znajomości kilku języków i używanych skrótów, oprogramowania, zasad budowania katalogów i wielu innych rzeczy, które są podawane przez lata pracy w systemie dostarczania. Każdy, kto pracuje z katalogami wie, nawet znając VIN samochodu, często nadal musisz wybierać między kilkoma opcjami dla części i z różnych powodów. Nuty mogą obejmować wszystko od „dla wałka o grubości 1,37 cala” (wspinanie się i mierzenie!) A kończąc na przemyślanym: „dla par kół zębatych o zwiększonym kącie ostrzenia zębów” (a które nie zostały powiększone?).

Należy pamiętać, że gdy termin usunięcia części z produkcji przekracza 8 lat, magazyny próbują ją „zrzucić” w sprzedaży hurtowej. Dlatego prawdopodobieństwo awarii oryginalnej części do samochodów, które nie były produkowane przez ponad 8 lat, znacznie wzrasta.

Czy piłowana część jest zawsze podróbką?

Dziwne, nie, nie zawsze. Rynek części samochodowych jest bardzo złożony, a czasem nawet paradoksalny na pierwszy rzut oka. Na przykład wiele paradoksów wynika z faktu, że często ta sama roślina produkuje tę samą część jednocześnie w trzech postaciach:

1. 1. jako oryginał dla przenośnika fabryki producenta samochodu

2. 2. jako oryginał do obsługi posprzedażnej

3. 3. jako nieoryginalny (zamiennik), tj. przeznaczony do wysyłki w własnych opakowaniach do hurtowników.

Ale czasami okazuje się, że części wyprodukowane i oznaczone w jednym przykładzie wykonania muszą zostać przeniesione w innym kierunku. Jednocześnie istnieje ryzyko naruszenia surowych europejskich przepisów dotyczących znaków towarowych - i pliki są wykorzystywane

Jakich katalogów użyć?

W rzeczywistości wydaje się niewiarygodne, że duzi, renomowani dostawcy części popełniają błędy w swoich katalogach. Rzeczywiście nie ma błędów w ich katalogach, ale zamawiając u nich, całkiem możliwe jest przyniesienie niewłaściwej części. Powiedzmy, że grupa GKN-Spidan wiele się nauczyła o napędach kół. Powiedzmy, że Nissan Europe zamówił u niego półosi do niektórych modeli montowanych w fabryce w Anglii. Oczywiście Spidan namówił ich do udzielenia mu licencji i sprzedaży ich jako nieoryginalnych i natychmiast umieścił je w katalogach. Ponadto kupił dokumentację i zawarł w katalogach kilka innych typów napędów Nissana, które, jak mu się wydawało, będą poszukiwane wśród hurtowników. Ale kłopot! Oprócz osi Spidan, w fabryce Nissana w niektórych partiach korzystali z poprzednich, powiedzmy z GLO. Ponadto lewostronny model o tej samej nazwie został wyprodukowany w ojczyźnie Nissana w Japonii, ale były już trzecie osie z HDK. Wersja dla korporacji Gulf (w Emiratach) również była montowana na osobnym przenośniku, a także różnice występowały z przyczyn czysto zakupowych. A w Anglii, w małej partii, była wersja z silnikiem o zwiększonej objętości, na którą postanowiono umieścić dyski z innego modelu. I tak dalej. To nie jest przesada. W życiu jest zwykle jeszcze trudniej!

Oczywiście, żadna z tych opcji nie znajdzie się w katalogu Spidan - nie mają z tym nic wspólnego i po prostu o nich nie wie. Są tam wymienione tylko te gatunki, które produkuje Spidan. Dlatego najbardziej niezawodnym sposobem jest znalezienie części z oryginalnego katalogu i poszukiwanie zamienników z oryginalnego artykułu.