image
You are using a browser version that does not support many new technologies. So some of the pages are not displayed correctly. More details

Jak sprawdzić alternator? 

Alternator jest jednym z urządzeń odgrywających kluczową rolę w prawidłowym działaniu samochodu. Jak sprawdzić alternator, czy działa poprawnie i czy można to zrobić samodzielnie? Alternator, czyli prądnica prądu przemiennego, ma za zadanie wytwarzanie prądu podczas pracy silnika i przesyłanie go do akumulatora. Uszkodzony alternator powoduje przerwę w dostawie prądu do instalacji elektrycznej samochodu. To z kolei staje się przyczyną rozładowania się akumulatora i powoduje, że auto przestaje działać i jazda staje się niemożliwa. Objawy uszkodzenia alternatora mogą być różne - dowiedz się zatem, jak działa alternator, jak sprawdzić, czy jest dobry i co zrobić w przypadku, gdy nie ładuje.

Alternator samochodowy - co to jest i jak działa?

Niezbędnym elementem działania samochodu jest sprawna instalacja elektryczna. Alternator to urządzenie dość proste w budowie, do wytworzenia prądu przemiennego wykorzystujące energię mechaniczną z silnika samochodowego. Alternator odpowiada za zasilanie całej instalacji elektrycznej, a także ładowanie akumulatora w czasie jazdy. Gdy alternator działa wadliwie, nie będziesz w stanie uruchomić pojazdu.

Jak zbudowany jest alternator samochodowy?

Alternator składa się z dwuczęściowej, przedniej i tylnej obudowy, koła pasowego, stojana, wirnika, zespołu prostowniczego, szczotek, regulatora napięcia, prostownika oraz łożysk. Alternator przymocowany jest do silnika. Napędzany jest przez wał korbowy, z którym połączony jest za pośrednictwem paska wielorowkowego (w starszych modelach aut jest to pasek klinowy).

Jak działa alternator?

Działanie alternatora jest proste: pasek klinowy obraca kołem pasowym, które z kolei wprawia w ruch obrotowy wirnik i w ten sposób energia przekazywana jest do alternatora. Wirnik, znajdując się pod napięciem, powoduje powstanie pola elektromagnetycznego, które generuje prąd na uzwojonym stojanie (tworniku). Następnie prostownik zamienia prąd przemienny na prąd stały, wykorzystywany w samochodach. Regulator napięcia zaś utrzymuje je na stałym poziomie. Alternator chłodzony jest również przez wentylator, gdyż podczas wytwarzania prądu generowane są także duże ilości ciepła.

Jak sprawdzić alternator, czy jest dobry? Objawy awarii

Zanim dowiesz się, jak sprawdzić, czy alternator jest dobry, powinieneś poznać najczęstsze objawy uszkodzenia alternatora. Usterki alternatora mogą być różnego rodzaju: mechaniczne albo elektryczne. Uszkodzony alternator nie spowoduje też natychmiastowego zatrzymania auta - energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorze sprawia, że samochód może jechać dalej, dopóki jej nie zabraknie. Co może się zepsuć w alternatorze? Najczęściej przyczyną awarii jest pęknięta obudowa, wadliwy regulator napięcia, zużyte łożyska lub szczotki, zwarcia czy przebicia w uzwojeniu oraz brud i zanieczyszczenia prowadzące do zatarcia. Jakie są najbardziej typowe objawy uszkodzenia alternatora?

  • Zapalająca się na desce rozdzielczej kontrolka alternatora (kontrolka ładowania akumulatora) - oznacza to, że napięcie podawane do akumulatora jest niewłaściwe; sygnałem ostrzegawczym może być także brak zapalonej kontrolki ładowania akumulatora podczas włączonego zapłonu (przy zgaszonym silniku);
  • szybkie rozładowywanie się akumulatora;
  • zbyt niskie napięcie podawane do akumulatora;
  • hałasy dobiegające z silnika, nasilające się wraz ze wzrostem obrotów, a znikające natychmiast po zdjęciu paska klinowego;
  • niejednostajnie świecące światła (powoduje to szybkie przepalanie żarówek).

Jak sprawdzić alternator w samochodzie krok po kroku?

Zastanawiasz się. jak sprawdzić działanie alternatora? Możesz zrobić to samodzielnie, nawet nie posiadając specjalistycznej wiedzy na temat elektroniki w samochodzie. Jak zatem samemu sprawdzić alternator w samochodzie?

  1. Sprawdzanie zacznij od podłączenia miernika do akumulatora. Jak sprawdzić alternator miernikiem? Najpierw sprawdź wynik pomiaru prądu bez uruchamiania silnika, następnie włącz silnik i zobacz, czy nadal świeci się kontrolka sygnalizująca awarię ładowania. Nie gasząc silnika, odczekaj 2-3 minuty, po czym ponownie podłącz miernik do akumulatora. Jeśli wynik będzie wyższy od poprzedniego, oznacza to, że alternator ładuje akumulator. Prawidłowo działający alternator powinien zapewnić prąd o napięciu w okolicach 14,4 V.
  2. Włączaj po kolei odbiorniki prądu, takie jak światła drogowe, nawiew, radio itp. Pod wpływem odbiorników napięcie alternatora powinno spaść nieco poniżej 14 V, ale nie niżej niż 13V. Jeżeli wartości będą niższe niż 13 V oznacza to, że alternator nie działa prawidłowo.
  3. Sprawdzając alternator w samochodzie upewnij się, że przewody stykają się dokładnie z klemami, a wtyczki podłączone do miernika nie są poluzowane. Możesz również spróbować użyć podczas sprawdzania alternatora maksymalnego obciążenia, uruchamiając wszystkie odbiorniki o największej mocy.

Alternator sprawdzony – co dalej?

Jeśli sprawdziłeś już alternator w samochodzie i okazał się on uszkodzony, najprostszym rozwiązaniem wydaje się wymiana go na nowy. Możesz zdecydować się także na naprawę alternatora, co jednak nie zawsze jest prostym zadaniem. Jeśli nie chcesz kupować nowej, oryginalnej części, rozsądnym rozwiązaniem będzie zakup alternatora regenerowanego. Takie alternatory są zazwyczaj dokładnie naprawione, oczyszczone, a zużyte elementy wymienione na nowe. W sklepach oferujących części samochodowe znajdziesz także zestawy naprawcze do alternatorów, które możesz zamówić do konkretnego modelu samochodu.

Pamiętaj, że jazda z niesprawnym alternatorem najczęściej doprowadza do uszkodzenia akumulatora. Jest on wówczas ciągle niedoładowany, albo co jakiś czas głęboko się rozładowuje. Dlatego najlepiej wymienić niesprawny alternator, by zapobiec dalszym usterkom oraz zapewnić sobie bezpieczną i komfortową jazdę.