Historia szwedzkiego przedsiębiorstwa Lesjöfors sięga roku 1675, kiedy to huta znajdowała się w tym samym miejscu co obecnie. W 1849 roku producent przestawił się na druty i kable metalowe, a trzy lata później zdecydował się na produkcję sprężyn spiralnych. Dlatego też doświadczenie Lesjöforsa w produkcji najwyższej jakości sprężyn przekroczyło granicę 150 lat. Od 1989 roku producent dołączył do grupy przedsiębiorstw Beijer Alma AB. W 24 fabrykach w 12 krajach zatrudnionych jest 1600 pracowników.
Po 175 latach doświadczeń w przemyśle stalowym, Lesjöfors rozpoczął produkcję sprężyn w 1952 roku - ponad 150 lat temu. Obecnie Szwedzi produkują absolutnie wszystkie rodzaje sprężyn, nie tylko resorów samochodowych. Posiadając ponad 13 000 klientów w 60 krajach - większość z nich w Szwecji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Chinach - firma dzieli swoją działalność na trzy działy: sprężyny dla przemysłu, części tłoczone i sprężyny dla rynku wtórnego.
W dziedzinie sprężyn samochodowych Lesjofors osiągnął niespotykane dotąd wysżyny. Ich produkty są dostarczane do przenośników Volvo, Scania i JCB. Wysoka jakość jest gwarantowana przez wiele czynników. Po pierwsze, produkcja jest certyfikowana zgodnie z ogólną normą zarządzania jakością ISO9001:2008, normą produkcyjną dla przemysłu motoryzacyjnego ISO/TS16949:2009 oraz normą środowiskową ISO14001:2004. Ponadto, Lesjöfors stosuje w swojej produkcji standardy jakości producentów samochodów. To czyni je podobnymi lub lepszymi od oryginalnych sprężyn. Przy okazji, wszystkie produkty posiadają trzyletnią gwarancję.
Aby zagwarantować jakość produktów, producent prowadzi prace badawczo-rozwojowe samodzielnie i wyłącznie w zakładach wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt w Szwecji. Ponadto, wszystkie sprężyny są wykonane wyłącznie z wysokiej jakości stali. W produkcji stosuje się wyłącznie metodę nawijania na zimno i to wyłącznie na skomputeryzowanych automatach.
Główny produkt dla sektora motoryzacyjnego. Kompletny asortyment składa się z 5.500 sprężyn, które są odpowiednie dla większości samochodów na świecie. Tworząc sprężyny, inżynierowie Lesjöfors wykorzystują wiedzę nie tylko o metalu, ale także o tym, jak działa zawieszenie i warunki produkcji samochodu. W produkcji sprężyn Lesjöfors stosuje się tylko pręt o stałym przekroju poprzecznym, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia w porównaniu z prętem o przekroju stożkowym. Producent stosuje specjalną stal sprężynową: pręt hartowany w oleju lub wyżarzany (niehartowany) pręt. W przypadku szpulowania drutem hartowanym jest on następnie uwalniany w celu odciążenia metalu. Natomiast sprężyny nieutwardzone są hartowane po nawinięciu. Obie opcje dają ten sam rezultat jakościowy. Również producent stosuje tylko metodę nawijania na zimno. Pozwala to nie używać trzpienia i osiągnąć dobrą elastyczność sprężyny, a jednocześnie łatwo zmieniać średnicę uzwojenia i inne cechy produktu. Ponadto, w przypadku niektórych sprężyn, oba końce gotowego produktu są w razie potrzeby ostrzone w projekcie pojazdu. Jednym z ostatnich etapów jest śrutowanie i osadzanie się sprężyn, co pomaga w usuwaniu naprężeń resztkowych. Operacja ta przygotowuje również sprężynę do malowania, gdy powierzchnia części jest poddawana obróbce galwanicznej fosforanem cynku i proszkiem epoksydowym. Jest to technologia, która zapewnia wysoki poziom ochrony antykorozyjnej.
Ważną zaletą sprężyn Lesjöfors jest ich zgodność z normą BER1400/2002, co oznacza, że mogą być one wymieniane nawet w samochodach z gwarancją bez utraty gwarancji. Oprócz standardowego asortymentu sprężyn Lesjöfors oferuje swoim klientom zestawy sprężyn sportowych. Są to sprężyny, które redukują zawieszenie do wysokości 50 mm i pozwalają cieszyć się wszystkimi korzyściami płynącymi z jazdy niewymiarowym samochodem i agresywnym stylem jazdy. W ofercie znajduje się około 800 zestawów, szczególnie dla takich samochodów jak Volkswagen Golf, Citroen Saxo, Peugeot 306, Opel Corsa.
Chociaż obecnie sprężyny są stosowane głównie w pojazdach ciężkich i użytkowych, zostały one wynalezione wcześniej niż sprężyny zawieszenia. Jednak ich nie tak szeroki rozkład tłumaczy się tym, że w asortymencie resorów piórowych jest tylko 250, które mogą być stosowane w 70 modelach samochodów. I nadal jest to jeden z najszerszych asortymentów w Europie.
Firma produkuje dwa rodzaje sprężyn - resory paraboliczne i resory piórowe, które są stosowane w zależności od samochodu i przeznaczenia właściciela samochodu. Chociaż metody produkcji tych dwóch typów sprężyn są różne. Elementy sprężyn piórowych są tłoczone, a dla parabolicznych sprężyn piórowych są produkowane metodą walcowania na gorąco. W trakcie procesu chłodzenia można śrutować paraboliczne sprężyny listkowe. Sprężyny skrzydłowe są malowane tylko od strony górnej (dolna strona skrzydła jest smarowana smarem antykorozyjnym). I tu sprężyny paraboliczne poddawane są pełnemu malowaniu. Firma wykonuje również mocowania do sprężyn, tzw. U-bolty.
Oprócz klasycznych sprężyn zawieszenia, Lesjöfors produkuje tzw. sprężyny gazowe, które nazywamy amortyzatorami bagażnika lub maski silnika. Zakres składa się z około 1500 modeli, które są odpowiednie dla większości popularnych samochodów tak jak sprężyny zawieszenia, sprężyny gazowe spełniają wszystkie wymagania producentów samochodów, i są podobne do oryginału.wszystkie amortyzatory mają niezbędne elementy złączne, dzięki czemu można je łatwo i szybko zainstalować, bez żadnych problemów w produkcji sprężyny gazowych inżynierowie Lesjöfors używają szczegółowych danych od producentów samochodów, aby znaleźć optymalny stosunek między tłokiem i ciśnieniem gazu. Tak samo staranne podejście producenta do sprężyn gazowych jest znalezienie odpowiedniej równowagi między tłoczyskiem i ciśnieniem gazu. Na przykład, tłoczyska są produkowane wyłącznie z polerowanych kęsów stalowych. W ten sposób powierzchnia tłoczyska jest chromowana. Zapewnia to niezbędny poziom odporność na zużycie, odporność na korozję i wytrzymałość. Pozostałe elementy, uszczelki i prowadnice są również wykonane z materiałów odpornych na zużycie. Po starannym przygotowaniu komponentów, zmontowane sprężyny są również poddawane testom wytrzymałościowym.