Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-G2, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, GM LL-B-025, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-04, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-GH2, FIAT 9.55535-S2, FIAT 9.55535-T2, FORD WSS-M2C917-A, GM DEXOS 2, MB 229.51, PORSCHE A40, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00, VW 505.01 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 5W40 X CLEAN, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | C3 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-M2, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Linia produktu: | Evolution 900 |
Nazwa produktu: | Evolution 900 sxr 5w-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | ELF 5W40, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | ELF EVOLUTION 900 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SM, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-G2, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, GM LL-B-025, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 4 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-G2, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, GM LL-B-025, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 1 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, MB 229.3, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 4 |
Popularne: | SHELL 5W40, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | SHELL HELIX HX8 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SM, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-04, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-GH2, FIAT 9.55535-S2, FIAT 9.55535-T2, FORD WSS-M2C917-A, GM DEXOS 2, MB 229.51, PORSCHE A40, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00, VW 505.01 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 4 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 5W40 X CLEAN, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | C3 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Seria olejowa: | VAG SPECIAL |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-04, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-GH2, FIAT 9.55535-S2, FIAT 9.55535-T2, FORD WSS-M2C917-A, GM DEXOS 2, MB 229.51, PORSCHE A40, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00, VW 505.01 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 1 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 5W40 X CLEAN, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | C3 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, GM LL-B-025, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Liczba suwów silnika na jeden cykl pracy: | 4T |
Linia produktu: | 8100 X-CESS GEN2 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | MB 229.3, PORSCHE A40, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | ELF 5W40, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | ELF EVOLUTION 900 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SL |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-10725, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-G2, FIAT 9.55535-Z2, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 4 |
Popularne: | SHELL 5W40, SHELL HELIX ULTRA 5W40, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | SHELL HELIX ULTRA |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, MB 229.3, MB 229.5, PORSCHE A40, VW 500.00, VW 501.01, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Nazwa produktu: | Total quartz 9000 energy 5w-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | SYNTHETIK 5W40, TOTAL 5W40, TOTAL QUARTZ 5W40 |
Seria olejowa: | TOTAL QUARTZ 9000 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SL, SM, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, GM LL-B-025, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Liczba suwów silnika na jeden cykl pracy: | 4T |
Linia produktu: | 8100 X-CESS GEN2 |
Pojemność [l]: | 4 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, GM LL-B-025, MB 229.3, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 4 |
Popularne: | SHELL 5W40 |
Seria olejowa: | SHELL HELIX HX7 |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SL, SN |
Typ bazy olejowej: | Półsyntetyczny |
Dopuszczenia: | BMW LL-04 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | MOTUL 5W40, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL SPECIFIC |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4, C3 |
Specyfikacje API: | CF, SM, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, GM LL-B-025, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Liczba suwów silnika na jeden cykl pracy: | 4T |
Linia produktu: | 8100 X-CESS GEN2 |
Pojemność [l]: | 1 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | FORD WSS-M2C917-A, VW 502.00, VW 505.00, VW 505.01 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 5 |
Popularne: | MOTUL 5W40, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL SPECIFIC |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Specyfikacje ACEA: | C3 |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 2 |
Popularne: | MOTUL 300V 5W40, MOTUL 5W40, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 300V |
Sezon: | Wszechsezonowe |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Dopuszczenia: | BMW LL-01, CHRYSLER MS-12991, FIAT 9.55535-G2, FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2, GM LL-B-025, MB 226.5, MB 229.5, PORSCHE A40, PSA B71 2296, RENAULT RN 0700, RENAULT RN 0710, VW 502.00, VW 505.00 |
Klasa lepkości SAE: | 5W-40 |
Pojemność [l]: | 20 |
Popularne: | MOTUL 5W40, MOTUL 8100, SYNTHETIK 5W40 |
Seria olejowa: | MOTUL 8100 |
Specyfikacje ACEA: | A3, B4 |
Specyfikacje API: | CF, SN |
Typ bazy olejowej: | Syntetyczna |
Syntetyczny olej silnikowy 5W-40 może być stosowany w nowoczesnych silnikach, jeśli producent samochodu nie wskaże potrzeby stosowania mniej lepkich gatunków oraz w starszych silnikach, dlatego ta linia wielosezonowych olejów pozostaje jedną z najpopularniejszych i najbardziej poszukiwanych na rynku. Wybierając wysokiej jakości oleje bazowe i nowoczesne pakiety dodatków, gwarantuje niezawodną ochronę silnika i dobre właściwości niskotemperaturowe, co jest ważne w większości regionów Polski.
W przypadku olejów silnikowych 5W-40 specyfikacja SAE J300 obejmuje:
Zatem jedynym warunkiem, w którym klasyfikacja olejów silnikowych o lepkości 5W-40 ustala obie granice lepkości, to lepkość kinematyczna w temperaturze roboczej. Wszystkie inne parametry muszą spełniać niezawodne produkty. Im większy jest ten nadmiar, tym można uznać olej za wyższej jakości.
Specyfikacje muszą również wskazywać klasy jakości zgodnie z normami API / ACEA. Przy wyborze oleju silnikowego należy upewnić się, że podane specyfikacje dokładnie odpowiadają tym podanym w książce serwisowej. Jest to szczególnie ważne w przypadku oznaczeń zgodnie z ACEA, gdzie klasy z indeksami sekwencyjnymi mogą nie mieć zamienności wstecznej (nie można wypełnić E7 zamiast E6). Znajomość dekodowania oznaczenia klas jakości znacznie ułatwi poszukiwanie odpowiednich syntetyków 5W-40.
Ponadto producenci samochodów mogą tworzyć własne, bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące składu i właściwości oleju silnikowego. Są one wskazane jako określone tolerancje (np. Volvo VDS-3). W przypadku olejów poddawanych dodatkowym testom lista takich tolerancji znajduje się w karcie specyfikacji.
Oleje syntetyczne można uznać za najbardziej zaawansowane pod względem wydajności. Stabilność bazy syntetycznej w wysokiej temperaturze oznacza utrzymanie silnika w czystości, powolne starzenie i niskie zużycie odpadów. Podczas gdy oleje mineralne, zwłaszcza te wytwarzane z olejów niskiej jakości, nieuchronnie muszą dodawać dużą ilość dodatków stabilizujących, syntetyki potrzebują ich mniej. Starzenie się i niszczenie dodatków zawartych w wprowadzonym opakowaniu wpływa bezpośrednio na żywotność oleju samochodowego w określonych warunkach. Dzięki temu syntetyki są w stanie zapewnić najdłuższe okresy wymiany, co w dużej mierze rekompensuje ich wysoką cenę. Jest to szczególnie widoczne w przypadku dużych przebiegów sezonowych, typowych dla samochodów dostawczych, osobowych i taksówek.
Wraz ze wzrostem wymagań dotyczących czystości spalin samochodowych, tworzywa sztuczne zajmują coraz mocniejszą pozycję. Obecna standaryzacja zawartości siarki i fosforu, zawartości popiołu i lotności ogranicza stosowanie olejów na czystej bazie mineralnej lub półsyntetycznej.
Wybór syntetycznego oleju silnikowego 5W-40 zamiast półsyntetyków zalecanych przez producenta 15W-40 albo 10W-40 jest uzasadniony nawet wtedy, gdy wymagania dotyczące klasy jakości API / ACEA są niskie. Takie tworzywa sztuczne zapewniają znaczną ulgę przy zimnych rozruchach, skracają czas pracy silnika przy niedostatecznym smarowaniu dzięki lepszej pompowalności, skutecznie usuwają stare osady i zapobiegają tworzeniu się nowych.
Zalety tworzyw sztucznych są szczególnie widoczne w obciążonych silnikach z turbodoładowaniem, gdzie olej ulega miejscowemu przegrzaniu, co może pogorszyć jakość smarowania właśnie w najważniejszych punktach. Oszczędności wynikające z wydłużonych czasów wymiany i niższego zużycia paliwa podczas eksploatacji są najbardziej zauważalne przy wysokim rocznym przebiegu.
Jednak w zużytych silnikach przejście na tworzywa sztuczne może prowadzić do wzrostu zużycia odpadów właśnie ze względu na lepszą zdolność penetracji. Olej syntetyczny lepiej przedostaje się do komory spalania przez pierścienie tłokowe, uszczelki trzonków zaworów, jeśli ich stan jest już niezadowalający. W takich warunkach wybór syntetyków jest niepraktyczny, rozsądniej jest stosować inne gatunki olejów silnikowych przed remontem lub odpisem.
Najpopularniejsze producenci olejów silnikowych - Motul, Mobil, Shell, Castrol, Valvoline, Liqui Moly.
Białystok • Bielsko-Biała • Bydgoszcz • Bytom • Chorzów • Częstochowa • Dąbrowa Górnicza • Elbląg • Gdańsk • Gdynia • Gliwice • Gorzów Wielkopolski • Grudziądz • Inowrocław • Jastrzębie-Zdrój • Jaworzno • Jelenia Góra • Kalisz • Katowice • Kielce • Konin • Koszalin • Kraków • Legnica • Łódź • Lublin • Nowy Sącz • Olsztyn • Opole • Piotrków Trybunalski • Płock • Poznań • Radom • Radomsko • Ruda Śląska • Rybnik • Rzeszów • Siedlce • Słupsk • Sosnowiec • Szczecin • Tarnów • Toruń • Tychy • Wałbrzych • Warszawa • Włocławek • Wrocław • Zabrze • Zielona Góra i inne.