Firma Mazda, założona w Japonii w 1920 roku, jest unikalnym graczem na rynku motoryzacyjnym dzięki swojemu szczególnemu podejściu do projektowania i inżynierii. Mazda zwracała i nadal zwraca szczególną uwagę na rozwój silników rotacyjnych, które stały się wizytówką marki i zyskały światową sławę dzięki takim modelom jak Mazda RX-7 i RX-8. To tylko jedna z „fisz”, która wyróżnia Mazdę od wielu innych producentów samochodów i podkreśla kreatywne podejście firmy do tworzenia samochodów.
Ponadto, Mazda znana jest ze swojego unikalnego wzornictwa, które łączy w sobie elegancję, dynamikę i funkcjonalność. Estetyka designu Mazdy zdobyła wiele nagród i uznanie na całym świecie.
W ofercie części zamiennych Mazda prezentuje szeroki wybór oryginalnych komponentów, w tym unikalne elementy do silników rotacyjnych. Te części zapewniają idealne dopasowanie i wysoką wydajność pojazdów Mazdy, utrzymując ich oryginalną jakość i cechy.
Dzięki swoim innowacjom, unikalnemu projektowaniu i ciągłemu dążeniu do doskonałości, Mazda zdobyła serca milionów miłośników samochodów na całym świecie i ugruntowała swoją pozycję jako producent samochodów o unikalnym charakterze i wyjątkowych rozwiązaniach technicznych.
Japońska firma Mazda (Mazda Motor Corporation, 1927-1984 Toyo Kogyo Company) została założona przez Jujiro Matsuda w Hiroszimie. W 1920 roku Jujiro Matsuda wraz z grupą inwestorów kupił upadłą firmę Abemaki, która zajmowała się produkcją materiałów budowlanych z drewna balsy. Firmie nadano nową nazwę - Toyo Cork Kogyo i wkrótce Matsuda został jej szefem. Zaangażowanie firmy w korek pomogło stworzyć wstępne podstawy finansowe dla dalszego rozwoju firmy. W 1927 roku firma została przemianowana na Toyo Kogyo., Ltd (słowo „korek” – korek zniknęło), dlatego nastąpiło przejście na produkcję przemysłową. W latach dwudziestych firma wypuściła na rynek próbną partię motocykli, która nie przyniosła oczekiwanego sukcesu, aw 1929 r. skoncentrowano się na produkcji obrabiarek. W 1930 roku jeden z motocykli wygrał wyścig, co wywołało zainteresowanie pojazdami producenta. W latach 30. firma zaczęła produkować trójkołowce, w większości podobne do zagranicznych. W 1931 roku firma otrzymała nową nazwę – „Mazda” – imię najwyższego zoroastryjskiego boga Ahury Mazdy, co okazało się zgodne z imieniem założyciela firmy. W 1932 roku rozpoczął się eksport ciężarówek do Chin. Podczas II wojny światowej firma dostarczała podobne trójkołowce armii japońskiej. Pierwszy samochód osobowy Mazda pojawił się dopiero w 1960 roku - był to R360 Coupe. Dwa lata później pojawiły się pierwsze sedany Carol 360 i Carol 600. Eksport samochodów Mazdy na rynek europejski rozpoczął się w 1967 roku, a w 1970 roku na rynek amerykański. Obecnie montownie Mazdy w 21 krajach pozwalają na eksport samochodów do 120 krajów na całym świecie. Firma ściśle współpracuje z Fordem w zakresie strategii rozwoju i sprzedaży. W 2005 roku firma sprzedała 1,15 mln pojazdów (w 2004 - 1,1 mln). Dwie główne fabryki Mazdy znajdują się w Japonii (w miastach Hiroszima i Hofu) oraz 18 poza granicami kraju.