image
Używasz wersji przeglądarki, która nie obsługuje wielu nowoczesnych technologii, więc niektóre strony są wyświetlane nieprawidłowo. Więcej informacji
Popularne produkty: Chłodzenie silnika
oe
Renault 82 00 048 024
26 PLN
z VAT
50 szt.
19 listopada
Vernet RC0050
14 PLN
z VAT
1 szt.
JUTRO
Aisin WV-001D
175 PLN
z VAT
Oferta wiarygodnego partnera. 2407.PL rekomenduje
7 szt.
JUTRO
oe
Subaru 86623FE010
10 PLN
z VAT
? szt.
26 listopada
oe
16 PLN
z VAT
5 szt.
12 listopada
oe
Nissan 31397-1XF0D
104 PLN
z VAT
10 szt.
26 listopada
Vernet RC0007
28 PLN
z VAT
6 szt.
JUTRO
Elring 429.450
2 PLN
z VAT
Oferta wiarygodnego partnera. 2407.PL rekomenduje
2 szt.
JUTRO
Meyle 100 959 8717
38 PLN
z VAT
10 szt.
JUTRO
Topran 116 306
10 PLN
z VAT
1 szt.
12 listopada
oe
Citroen/Peugeot 1204 59
167 PLN
z VAT
6 szt.
12 listopada
13 PLN
z VAT
1 szt.
JUTRO

Układ chłodzenia silnika

Układ chłodzenia nowoczesnego silnika samochodowego obejmuje płaszcz chłodzący silnik, pompę płynu chłodzącego, termostat, przewody łączące i chłodnicę z wentylatorem. Wymiennik ciepła nagrzewnicy jest podłączony do układu chłodzenia. Niektóre silniki wykorzystują również płyn chłodzący do podgrzewania zespołu przepustnicy. Ponadto w silnikach z układem doładowania chłodziwo jest doprowadzane do intercoolerów cieczowo-powietrznych lub do samej turbosprężarki w celu obniżenia jej temperatury.

Układ chłodzenia działa po prostu. Po uruchomieniu zimnego silnika płyn chłodzący zaczyna krążyć małym kółkiem za pomocą pompy. Przechodzi przez płaszcz chłodzący bloku i głowicę cylindrów silnika i wraca do pompy przez rury obejściowe (obejściowe). Równolegle (w zdecydowanej większości nowoczesnych samochodów) płyn stale krąży przez wymiennik ciepła nagrzewnicy. Gdy tylko temperatura osiągnie ustawioną wartość, zwykle około 80–90 ° C, termostat zaczyna się otwierać. Jego główny zawór kieruje przepływ do chłodnicy, gdzie ciecz jest chłodzona przeciwprądem powietrza. Jeśli nadmuch powietrza nie wystarcza, uruchamia się wentylator układu chłodzenia, w większości przypadków napędzany elektrycznie. Ruch płynu we wszystkich innych komponentach układu chłodzenia trwa.

Schematy układów chłodzenia w ostatnich latach stały się do siebie bardzo podobne. Ale są dwie zasadnicze różnice. Pierwsza to umiejscowienie termostatu przed i za chłodnicą (w kierunku przepływu płynu). Drugą różnicą jest zastosowanie ciśnieniowego cyrkulacyjnego zbiornika wyrównawczego lub zbiornika bezciśnieniowego, który jest prostą objętością rezerwową.

Elementy układu chłodzenia

Płaszcz głowicy i bloku cylindrów to kanały odlane z aluminium lub żeliwa. Kanały są uszczelnione, a połączenie między blokiem a głowicą cylindrów uszczelnione jest uszczelką.

Łopatkowa pompa chłodziwa, odśrodkowa. Jest napędzany obrotowo za pomocą paska rozrządu lub paska napędowego akcesoriów.

Termostat jest zaworem automatycznym uruchamianym po osiągnięciu określonej temperatury. Otwiera się, a część gorącej cieczy jest odprowadzana do chłodnicy, gdzie się ochładza. Ostatnio zaczęto stosować elektroniczne sterowanie tym prostym urządzeniem. Zaczęli podgrzewać płyn chłodzący specjalnym elementem grzejnym, aby w razie potrzeby wcześniej otworzyć termostat.

Chłodnica jest wymiennikiem ciepła zawierającym dwa zbiorniki (wlot i wylot) połączone wieloma aluminiowymi rurkami, przez które przepływa chłodziwo. Aby zwiększyć przenoszenie ciepła, do rur przymocowane są cienkie płytki, które znacznie zwiększają powierzchnię wymiany ciepła. Aby poprawić odprowadzanie ciepła, powietrze przepuszczane jest przez chłodnicę za pomocą wentylatora elektrycznego.

Nagrzewnica pełni funkcję podgrzewania powietrza dostającego się do wnętrza pojazdu. Kurki nagrzewnicy nie są teraz montowane, dlatego ta chłodnica jest zawsze podgrzewana, gdy silnik jest rozgrzany, a tylko przepustnice powietrza zapobiegają przedostawaniu się gorącego powietrza do wnętrza samochodu latem.

Zbiornik wyrównawczy służy do przechowywania rezerwy cieczy. Ale w zależności od rodzaju układu chłodzenia (patrz wyżej) może to być obiegowy lub ślepy zaułek. W związku z tym bądź pod presją lub bez niej.

Korek zapewniający szczelność układu można zamontować bezpośrednio na chłodnicy lub na zbiorniku wyrównawczym. Niezależnie od miejsca montażu korek zapewnia podwyższone ciśnienie w układzie chłodzenia. To ciśnienie (osiągające 1,1–1,3 bara) podnosi temperaturę wrzenia cieczy, poprawia wymianę ciepła i zapobiega kawitacji pompy.

A głównym elementem systemu jest sam płyn roboczy. Woda byłaby idealna z punktu widzenia techniki grzewczej, ale jest korozyjna i zamarza w zimie. Dlatego stosuje się środki przeciw zamarzaniu o niskiej temperaturze krzepnięcia (-40 ° C lub -65 ° C) oraz dodatki zmniejszające korozję, pienienie itp.

Awarie układu chłodzenia.

Wszystko, co może płynąć, prędzej czy później popłynie. To nie tylko jedna z interpretacji prawa Murphy'ego, ale także jasny opis głównej awarii układu chłodzenia. System, który czasami składa się z ponad 10 gumowych węży, stopniowo się starzejąc, zaczyna tracić szczelność. Same węże płyną, przepuszczając ciecz przez zbrojenie nici, płyną połączenia zaciskowe. Z biegiem czasu pod wpływem środków przeciwoblodzeniowych i kamieni wylatujących z jezdni chłodnica traci szczelność. Szczególnie cierpi na samochodach bez klimatyzacji, gdzie wymiennik ciepła tego układu jej nie zasłania. Ponadto grzejnik przejmuje wszystkie „ciosy losu” nawet w drobnych wypadkach. Wymiennik ciepła nagrzewnicy, chociaż stoi w bardziej „chronionym” miejscu przed wpływami zewnętrznymi, jest również dość powszechny. Ten sam płyn niezamarzający, który przedostał się przez dławik pompy, wyłącza łożysko i - „Witam, wymiana pompy”. I dobrze, jeśli na czas śledzisz oznaki awarii pompy, w przeciwnym razie jej awaria doprowadzi albo do zerwania paska rozrządu i wypadku silnika, albo do niemożności poruszania się w samochodach, w których zainstalowany jest napęd łańcucha rozrządu.

Termostat, ten mały precyzyjny instrument, też może zacząć się męczyć. Jego zawór może wisieć zamknięty lub otwarty. W pierwszym przypadku przegrzanie silnika jest nieuniknione nawet w zimne dni, aw drugim silnik nie nagrzeje się do temperatury roboczej. Zwiększone zużycie silnika i paliwa, nieogrzewający się piec - to gwarantuje nam stale otwarty termostat. Nadal jest zbiornik wyrównawczy. Jego wyciek występuje tylko w obwodzie układu chłodzenia, w którym znajduje się pod ciśnieniem roboczym.

Ostatnim węzłem, który może stracić szczelność, jest korek chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego. I choć ciecz nie przepłynie przez nią od razu, to już po pierwszym zagotowaniu silnika. I szybko się zagotuje. Pamiętasz cel wtyczki? Prawidłowo: aby zapewnić wzrost temperatury wrzenia cieczy. Żaden nowoczesny silnik nie może pracować bez uszczelnionej wtyczki, z wyjątkiem przypadków bardzo niskich temperatur otoczenia i niskiego obciążenia silnika.

W naszym sklepie internetowym znajdziesz wysokiej jakości produkty od sprawdzonych producentów. W katalogu części do układów chłodzenia można znaleźć części zamienne do następujących działów:

Jeśli potrzebujesz porady eksperta, zadzwoń pod numer telefonu podany na stronie internetowej

Produkty z kategorii "Chłodzenie silnika" są dostępne na zamówienie. Dostarczamy części zamienne i produkty samochodowe na terenie całej Polski:

Białystok • Bielsko-Biała • Bydgoszcz • Bytom • Chorzów • Częstochowa • Dąbrowa Górnicza • Elbląg • Gdańsk • Gdynia • Gliwice • Gorzów Wielkopolski • Grudziądz • Inowrocław • Jastrzębie-Zdrój • Jaworzno • Jelenia Góra • Kalisz • Katowice • Kielce • Konin • Koszalin • Kraków • Legnica • Łódź • Lublin • Nowy Sącz • Olsztyn • Opole • Piotrków Trybunalski • Płock • Poznań • Radom • Radomsko • Ruda Śląska • Rybnik • Rzeszów • Siedlce • Słupsk • Sosnowiec • Szczecin • Tarnów • Toruń • Tychy • Wałbrzych • Warszawa • Włocławek • Wrocław • Zabrze • Zielona Góra i inne.