image
Sie verwenden eine Browserversion, die viele neue Technologien nicht unterstützt. Daher werden einige Seiten nicht korrekt angezeigt. Mehr Details

Jak chronić akumulator przed mrozem? 


Jednym z najważniejszych urządzeń w samochodzie jest akumulator, gdyż to głównie od niego zależy uruchomienie auta. Jak zabezpieczyć akumulator przed mrozem i właściwie o niego zadbać podczas niskich temperatur? Wiadomo, że trzeba właściwie zatroszczyć się o to urządzenie, gdyż nawet najlepiej utrzymany akumulator już w temperaturze 0 stopni Celsjusza traci jedną piątą swojej pojemności. Przy minus 10 stopniach Celsjusza straty te sięgają już 30%, a przy minus 20 stopniach – niemal 50% mocy. Jeśli zatem właściwie nie zadbasz o akumulator zimą, podczas niskich temperatur będziesz miał poważne problemy z uruchomieniem silnika. Dlaczego? Zbyt mała ilość prądu nie będzie mogła uruchomić rozrusznika samochodu oraz innych podzespołów, jak pompa paliwa, cewki zapłonowe czy świece. Zimowa pora jest kłopotliwa dla każdego kierowcy nie tylko ze względu na trudności na drogach, ale również problemy techniczne, które mogą uniemożliwić Ci korzystanie z auta. Dowiedz się zatem, jak zabezpieczyć akumulator na zimę i odpowiednio przygotować swój samochód na tę porę roku, by uniknąć większości problemów.

Jak dbać o akumulator zimą - dlaczego akumulator rozładowuje się w zimie?

Sprawność akumulatora zależy w dużej mierze od jego poziomu zużycia. Należy pamiętać, że podczas użytkowania pojazdu sporo energii zużywają włączone odbiorniki, światła zewnętrzne, wentylatory, ogrzewanie tylnej szyby itp. Jeśli ich sumaryczna moc będzie chwilowo większa od tej, której dostarcza do nich prądnica, brakującą energię urządzenia te będą wówczas czerpać z akumulatora. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy przemieszczamy się na krótkich dystansach czy też poruszamy się powoli, np. w korku. Może doprowadzić to do częściowego lub całkowitego rozładowania akumulatora. Jest to niebezpieczne zwłaszcza zimą, gdyż w częściowo rozładowanym akumulatorze pozostawionym na mrozie może dojść do zamarznięcia elektrolitu i zniszczenia baterii.

Zimą elektrolit w akumulatorze zmniejsza swoją przewodność, a reakcje chemiczne wewnątrz urządzenia tracą na intensywności. W rezultacie przekłada się to na słabszą zdolność gromadzenia energii i pojemność akumulatora. Stąd akumulatory o niższym stanie naładowania podczas mrozów łatwiej się rozładowują ze względu na słabą przewodność elektrolitu. Wiadomo również, że im słabszy akumulator, tym słabsza będzie jego wydajność w niskich temperaturach.

Jak zabezpieczyć akumulator na zimę? Przygotowanie i sprawdzenie akumulatora

Aby właściwie zabezpieczyć akumulator przed zimą, zadbaj nie tylko o samo urządzenie, ale i sprawdzenie innych części samochodowych i kilku ważnych elementów. Co należy skontrolować?

  • Napięcie w akumulatorze - regularne sprawdzanie napięcia pozwoli Ci odpowiednio wcześnie wykryć rozładowanie baterii i w porę podłączyć ją do prostownika. Jest to niezwykle istotne, gdyż jeśli doprowadzisz akumulator do stanu głębokiego rozładowania, może to spowodować nieodwracalną utratę części jego potencjału energetycznego i w konsekwencji uszkodzenie. Naładowany akumulator ma napięcie w zakresie od 12,5 V do 13 V. Jeżeli wartość napięcia spadnie poniżej 12,5V oznacza to, że Twój akumulator jest częściowo rozładowany i należy go doładować.
  • Alternator i regulator napięcia - w czasie jazdy alternator wytwarza prąd do samochodowych urządzeń elektrycznych. Prawidłowe napięcie ładowania alternatora waha się w zakresie między 13.8 V a 14.5 V, a niższe oznacza problemy z alternatorem. Akumulator nie będzie wówczas doładowywany, co w efekcie może powodować problemy z odpaleniem auta.
  • Pobór prądu - prąd w samochodzie zużywany jest przez różne odbiorniki, jak pamięć komputerów i sterowników, autoalarm, radio i wiele innych. Dopuszczalny pobór prądu w aucie wynosi 0.02 A - jeśli jest większy, należy niezwłocznie usunąć usterkę w warsztacie samochodowym.
  • Czystość biegunów i zacisków - bieguny i zaciski mogą ulec zabrudzeniu, co z kolei może być powodem złego przepływu prądu. Powoduje to trudności z odpaleniem auta, dlatego też regularnie sprawdzaj ich czystość. Aby zabezpieczyć je przed kolejnym zabrudzeniem, możesz nasmarować zaciski wazeliną techniczną, która dodatkowo zwiększa zdolność przewodzenia prądu. Warto również sprawdzić, w jakim stanie są kable rozruchowe, gdyż również mogą wymagać oczyszczenia, nasmarowania lub wymiany.
  • Poziom elektrolitu - musi być on na tyle wysoki, aby zakrywał wewnętrzne płyty akumulatora. Niedobór elektrolitu uzupełnij wodą destylowaną.
  • Doładowanie akumulatora - jeśli zastanawiasz się, czy doładowywać akumulator przed zimą, zalecane jest to zwłaszcza, jeśli Twój pojazd użytkowany jest w ruchu miejskim. Podczas pokonywania krótkich tras akumulator nie naładuje się w pełni - wówczas doładowanie akumulatora wykonaj przynajmniej dwa razy w roku.

Jak chronić akumulator przed mrozem?

Jednym ze skutecznych sposobów dbania o akumulator zimą jest częsta jazda na długich trasach, umożliwiająca pełne naładowanie się urządzenia. Co jeszcze możesz zrobić, by zadbać o akumulator podczas zimy?

  • Demontaż akumulatora i przechowywanie go w domu - to sposób nieco uciążliwy, ale skuteczny, zwłaszcza w czasie mroźnych nocy. Jeśli Twoje auto jest rzadko użytkowane, warto zdemontować akumulator raz na kilka dni i naładować go w domu do pełna za pomocą prostownika.
  • Garażowanie - auto parkowane w miejscu, gdzie panuje dodatnia temperatura, z pewnością nie będzie narażone na problemy z akumulatorem.
  • Osłona akumulatora - czym osłonić akumulator na zimę? Pomocny może być tutaj specjalny pokrowiec na akumulator, który dobierasz do rozmiaru urządzenia. Dzięki temu temperatura akumulatora jest o parę stopni Celsjusza wyższa niż temperatura powietrza. Możesz także okryć akumulator kocem, jest to jednak prowizoryczne rozwiązanie i nie daje spodziewanego efektu.

Jak chronić akumulator przed mrozem, a silnik przez zimnym rozruchem?

Zastanawiasz się, czy ochrona akumulatora przed mrozem i jednoczesna ochrona silnika przed zimnym rozruchem jest możliwa? Oczywiście! Warto wiedzieć, że 80% zużycia silnika następuje przy zimnym rozruchu, który kojarzy się przede wszystkim z użytkowaniem auta w ujemnych temperaturach. By zwiększyć skuteczność ochrony silnika w takich warunkach, wprowadzono szereg modyfikacji do olejów, skracających czas dotarcia oleju do najbardziej odległych punktów smarowania. Warto zastanowić się też nad kupnem elektrycznej grzałki do silnika. Jak to działa? Grzałki są produkowane w kilku rodzajach. W najprostszej wersji składają się z przewodu zasilającego, który podłączasz do gniazdka 230 V, grzałki elektrycznej, pompy elektrycznej i termostatu. Zadaniem grzałki jest podgrzanie płynu chłodniczego, co pozwala ogrzać blok silnika i olej silnikowy, a w konsekwencji uniknąć zimnego rozruchu. Grzałka sprawia, że silnik uruchamia się bardzo łatwo, rozgrzany olej silnikowy jest błyskawicznie rozprowadzany, a rozgrzany płyn chłodniczy umożliwia korzystanie z pełnej mocy ogrzewania.

Jak dbać o akumulator zimą - czy jazda w cyklu miejskim szkodzi?

Wiadomo, że na stan akumulatora ma również wpływ długość pokonywanych przez Ciebie tras. Nawet najlepszy i najdroższy akumulator bardzo szybko się rozładuje, jeśli będziesz odpalać auto z zimnym silnikiem i pokonasz trasę zaledwie kilku kilometrów. W takiej sytuacji alternator nie będzie w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii w krótkim czasie. Może się wówczas zdarzyć, że akumulator będzie miał jej mniej niż przed odpaleniem silnika. Jeśli zatem jeździsz głównie na bardzo krótkich odcinkach, staraj się regularnie kontrolować napięcie w akumulatorze, tak aby nie doprowadzić do jego całkowitego rozładowania.

Warto dbać o akumulator o każdej porze roku, a szczególnie właściwie zabezpieczać go przed mrozem. Wówczas będzie dłużej Ci służył i nie spowoduje przykrych niespodzianek przy odpalaniu auta. W zimowe miesiące warto wozić w bagażniku dobre kable rozruchowe, a w domu przydadzą się prostowniki. Pamiętaj również, że akumulator to element eksploatacyjny o ograniczonej trwałości - możesz przyjąć,  że wynosi ona około 5 lat. Jeśli Twój akumulator jest już mocno zużyty, niezwłocznie wymień go na nowy.