image
Używasz wersji przeglądarki, która nie obsługuje wielu nowoczesnych technologii, więc niektóre strony są wyświetlane nieprawidłowo. Więcej informacji

Co to jest czujnik MAP i jakie ma znaczenie dla Twojego auta? 

map sensor



Co to jest MAP Sensor?

MAP sensor lub czujnik ciśnienia bezwzględnego (APC) jest jednym z kluczowych elementów wpływających na prawidłową pracę silnika pojazdu. Odczytuje on ciśnienie w kolektorze dolotowym i przesyła te dane do Elektronicznego Modułu Sterującego (ECU).


Jeśli MAP sensor działa prawidłowo, do silnika spalinowego dostarczana jest mieszanka paliwowo-powietrzna o optymalnych parametrach. Ma to bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, poziom emisji spalin, a także na moc jednostki napędowej oraz stabilne zachowanie pojazdu podczas jazdy.


Na początek przyjrzyjmy się bliżej, czym jest MAP sensor, gdzie się znajduje, jak działa i jakie są oznaki jego uszkodzenia.


czujnik map


Jak działa i na czym polega praca czujnika MAP?

Wśród wszystkich podzespołów współczesnych pojazdów silnik spalinowy jest największym konsumentem powietrza, które w dużych ilościach wykorzystywane jest do tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Czujnik ciśnienia bezwzględnego (MAP) w rzeczywistości pełni funkcję miernika przepływu, ale posiada jedną kluczową cechę – jako punkt odniesienia urządzenie wykorzystuje nie ciśnienie atmosferyczne, a ciśnienie próżniowe (bezwzględne).


Jak działa map sensor? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw przyjrzeć się wewnętrznej budowie czujnika. Czujnik ciśnienia kolektora ssącego składa się z komory atmosferycznej i komory próżniowej, oddzielonych elastyczną membraną z czterema tensometrami oraz jednostką pomiaru ciśnienia. W dolnej części obudowy znajduje się króciec doprowadzający powietrze, a na końcu umieszczona jest grupa styków, przez które sygnał jest przesyłany do elektronicznego modułu sterowania pojazdu.


MAP sensor działa w następujący sposób:

  • Powietrze w kolektorze wywiera ciśnienie na membranę (przeponę), która zaczyna się wyginać.
  • Membrana współdziała z tensometrami, powodując zmianę ich rezystancji. 
  • Występuje efekt piezoelektryczny, który powoduje zmianę napięcia proporcjonalnie do rezystancji. Zakres zmian napięcia wynosi 0,5-4,5 V w zależności od poziomu ciśnienia. 
  • Moduł elektroniczny wysyła sygnał do ECU. Im wyższe napięcie na wyjściu czujnika, tym większe ciśnienie zostanie wytworzone wewnątrz kolektora dolotowego.

W zależności od konstrukcji czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym może być analogowy lub cyfrowy. Kluczowa różnica między tymi dwoma urządzeniami polega na tym, że w przypadku analogowego czujnika, urządzenie jest wyposażone w przetwornik analogowo-cyfrowy (ADC), który przekształca sygnał z czujnika na sygnał cyfrowy, który może być odczytany przez jednostkę sterującą ECU.


Z kolei cyfrowy czujnik MAP przesyła sygnał bezpośrednio w postaci cyfrowej, co umożliwia szybszą i bardziej precyzyjną transmisję danych do systemu sterowania silnikiem.


Czujnik absolutnego ciśnienia w kolektorze ssącym mierzy wartości w czasie rzeczywistym i przekazuje je do jednostki sterującej ECU. Na podstawie otrzymanych danych, elektroniczny blok sterujący dostosowuje skład mieszanki paliwowo-powietrznej, która trafia do cylindrów silnika.


Czujnik MAP – oznaki uszkodzenia

Pomimo prostej konstrukcji, MAP sensor ma jeden słaby punkt – membranę. Z powodu ciągłej deformacji stopniowo rozciąga się lub pęka, wywierając coraz mniejszy nacisk na ogniwa obciążnikowe, powodując, że urządzenie przesyła nieprawidłowe dane do ECU.


Najczęstsze objawy uszkodzonego MAP sensora to:

  • W obszarze przepustnicy wyczuwalny jest wyraźny zapach paliwa.
  • Zużycie paliwa wzrosło, choć styl jazdy i obciążenie pojazdu nie uległy zmianie. Przyczyną zwiększonego zużycia paliwa jest to, że niesprawny czujnik powoduje nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo-powietrznej. 
  • Z układu wydechowego wydobywa się biały dym.
  • W obszarze silnika słychać obce dźwięki, a silnik spalinowy w różnych trybach pracy pracuje niestabilnie.
  • Przy zmianie biegów odczuwalne są szarpnięcia.
  • Dynamika samochodu się pogarsza.

Powyższe czynniki nie gwarantują w 100%, że czujnik MAP sensor uległ awarii. Podobne konsekwencje występują w przypadku awarii innych elementów układu paliwowego.


Uszkodzony czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym, objawy którego zostały wymienione powyżej, stanowi poważne zagrożenie dla silnika, dlatego nie należy ignorować najmniejszych nieprawidłowości w pracy pojazdu. Wczesna diagnoza pozwala na wykrycie uszkodzonego czujnika MAP na wczesnym etapie, zapobiegając tym samym „łańcuchowym” awariom.


objawy uszkodzonego map sensora


Przyczyny uszkodzenia czujnika MAP

Objawy nieprawidłowego działania MAP sensora wskazują na różne przyczyny jego awarii. Jedną z najczęstszych przyczyn jest zanieczyszczenie powietrza wchodzącego do kolektora dolotowego. Terminowa wymiana filtra powietrza może rozwiązać ten problem.


Kolejną powszechną przyczyną uszkodzenia czujnika MAP jest uszkodzenie membrany w wyniku naturalnego zużycia lub wady fabrycznej. Objawy awarii MAP sensora mogą również występować w wyniku nieszczelności wężyków próżniowych lub zerwania kontaktu.


W większości przypadków МАР sensor jest zainstalowany w tej samej obudowie co czujnik temperatury. Uszkodzony czujnik termiczny może również spowodować nieprawidłowe działanie czujnika ciśnienia bezwzględnego.


Nieprawidłowa instalacja czujnika jest kolejnym powodem, dla którego nie działa on prawidłowo (np. rura wlotu powietrza nie jest podłączona lub okablowanie nie jest podłączone).


Jeśli czujnik MAP wykazuje objawy uszkodzenia, zaleca się jak najszybsze skontaktowanie się z serwisem w celu przeprowadzenia diagnostyki i ustalenia przyczyny awarii.


Jak sprawdzić czujnik MAP? (diagnostyka)

Jeśli pojawiły się pierwsze objawy awarii, wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czujnik MAP sensor jak sprawdzić, i czy można to zrobić w warunkach domowych?


Jeśli masz oscyloskop i multimetr, diagnostykę urządzenia można przeprowadzić bez konieczności odwiedzania warsztatu. Przed sprawdzeniem czujnika MAP za pomocą urządzeń pomiarowych, przeprowadź wizualną kontrolę pod kątem uszkodzeń mechanicznych, oznak silnego zabrudzenia lub zużycia przewodów. Jeśli podczas oględzin zewnętrznych nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości, przechodzimy do użycia narzędzi pomiarowych.


Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić, jest wartość napięcia sygnałowego, które ma bezpośredni związek z ciśnieniem wewnątrz kolektora. Uzyskane wyniki porównujemy z wartościami referencyjnymi podanymi przez producenta (zakres napięcia w większości przypadków wynosi od 0,5 do 4,5 V). Kolejny krok to pomiar oporu między zaciskami. Sprawne urządzenie pokaże 1 Om. W przypadku dużych odchyleń należy wymienić czujnik.


Posiadanie oscyloskopu umożliwi przeprowadzenie pełnej diagnostyki. W tym celu konieczne jest wykonanie odczytów przebiegów sygnałów w różnych trybach pracy silnika i porównanie ich z wartościami referencyjnymi.


Większość właścicieli samochodów nie ma oscyloskopu lub nie wie, jak go używać, dlatego jedyną prawidłową odpowiedzią na pytanie „jak sprawdzić MAP sensor?” jest skontaktowanie się ze specjalistycznym serwisem. Fachowcy z odpowiednim sprzętem przeprowadzą pełną diagnostykę, która pokaże przyczyny awarii czujnika lub jego wrażliwe miejsca, które w najbliższej przyszłości mogą prowadzić do problemów.


Czyszczenie czujnika MAP – krok po kroku

Jeśli filtr powietrza nie zostanie wymieniony na czas, czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze będzie narażony na silne zanieczyszczenie, co może spowodować jego nieprawidłowe działanie lub podawanie nieprawidłowych odczytów.


Czym wyczyścić map sensor? Producenci chemii samochodowej oferują szeroki wybór specjalistycznych środków czyszczących. Dzięki specjalnej formule chemicznej umożliwiają one szybkie usunięcie uporczywych zabrudzeń olejowych i kurzu. Jeśli zastanawiasz się, map sensor czym czyścić, najlepszym rozwiązaniem są specjalistyczne środki czyszczące lub izopropanol (IPA). Kategorycznie zabronione jest używanie sprężonego powietrza, ponieważ może ono uszkodzić membranę. Z tego samego powodu, przy używaniu specjalnych środków, nie należy zbliżać dyszy puszki zbyt blisko czujnika.


Etapy czyszczenia:

  1. Przed rozpoczęciem czyszczenia odłącz od czujnika wszystkie przewody i węże.
  2. Odkręć śrubę mocującą i ostrożnie wyjmij urządzenie, aby nie uszkodzić uszczelki.
  3. Nałóż środek czyszczący na powierzchnię czujnika, unikając kontaktu z miejscami, gdzie znajdują się styki lub membrana.
  4. Po zakończeniu procesu czyszczenia pozwól czujnikowi wyschnąć.
  5. Zamontuj czujnik na swoje miejsce i podłącz wszystkie przewody oraz węże.


Jak oszukać MAP sensor?

Zwiększenie wydajności silnika to marzenie prawie każdego właściciela pojazdu, ponieważ pozwala to zwiększyć moc samochodu i poprawić jego dynamikę. Aby nie wydawać dużych sum na chiptuning w warsztacie, niektórzy kierowcy decydują się na prostsze rozwiązanie – „oszukują” czujnik ciśnienia bezwzględnego, który ogranicza przyspieszenie silnika.


Jak oszukać map sensor? Są na to dwa główne sposoby:

  • Montaż specjalnego rezystora, który obniża wartości ciśnienia w kolektorze. Nieprawidłowe dane są przekazywane do elektronicznego modułu sterującego, co zmusza go do podwyższenia ciśnienia w systemie.
  • Montaż diody Zenera. To specjalny element elektrotechniczny, który utrzymuje napięcie na wyjściu w granicach 4,5-4,7 V. Błędny sygnał jest przesyłany do ECU, zmuszając elektroniczny moduł sterujący do zwiększenia ciśnienia. Zastosowanie diody Zenera zamiast rezystora umożliwia regulację napięcia, a także znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia przeciążeń (które mogą wystąpić tylko przy wysokich obrotach).

Należy zrozumieć, że próby oszukania czujnika MAP, tak jak każde inne nieautoryzowane ingerencje w układ paliwowy pojazdu, mogą prowadzić do różnych negatywnych konsekwencji, począwszy od skrócenia żywotności turbiny, a kończąc na awarii systemu wtrysku paliwa, a nawet konieczności generalnego remontu silnika.


Jeśli zdecydujesz się zwiększyć moc silnika swojego pojazdu, lepiej skontaktować się ze specjalistami w zakresie chip-tuningu, którzy będą w stanie zaproponować bezpieczniejsze i legalne rozwiązania.


jak oszukać map sensor


Jak naprawić MAP sensor?

Naprawę czujnika ciśnienia bezwzględnego lepiej powierzyć specjalistom z warsztatu samochodowego. W niektórych sytuacjach MAP sensor nie może zostać naprawiony (np. pęknięcie membrany, uszkodzenie mechaniczne) lub jego przywrócenie jest niecelowe. W takim przypadku należy wymienić uszkodzony produkt.


Wymiana czujnika jest dość prostą procedurą, ale lepiej powierzyć wszystko profesjonalistom, ponieważ po zainstalowaniu nowego urządzenia konieczne jest przeprowadzenie wielokrotnej diagnostyki, aby upewnić się, że czujnik działa poprawnie.


Sprawdź, co oferuje 2407.PL

Pamiętaj, że usterki czujnika MAP Sensor mogą znacząco wpłynąć na pracę silnika. Aby uniknąć problemów, zaleca się regularną wymianę tego elementu na nowy. W sklepie internetowym 2407.PL bez trudu znajdziesz odpowiedni czujnik MAP Sensor do swojego samochodu. Nie zwlekaj z wymianą — niesprawny czujnik może prowadzić do wysokich kosztów naprawy, a w niektórych przypadkach nawet zagrażać bezpieczeństwu.


Aby czujnik MAP Sensor działał prawidłowo, pamiętaj o regularnej wymianie filtra powietrza oraz utrzymaniu szczelności układu. Wybieraj produkty od 2407.PL!