image
Używasz wersji przeglądarki, która nie obsługuje wielu nowoczesnych technologii, więc niektóre strony są wyświetlane nieprawidłowo. Więcej informacji

Kontrolki na desce rozdzielczej — co warto o nich wiedzieć? 

kontrolki w samochodzie


Przyjrzyjmy się praktycznej stronie zagadnienia: dlaczego ważne jest zrozumienie znaczenia kontrolek na desce rozdzielczej samochodu? Większość z nich wydaje się dość oczywista. Niektóre bezpośrednio wskazują problem, na przykład „sprawdź ABS” lub „sprawdź silnik”. Kontrolkom towarzyszą również kolory — czerwony, pomarańczowy lub żółty — które informują o stopniu ważności sygnału. Jednak pojawia się pytanie: co zrobić, gdy te lampki się zapalą? Czy należy natychmiast zatrzymać samochód, udać się do serwisu, czy można odłożyć rozwiązanie problemu na później? Spróbujmy to dokładnie wyjaśnić.



Rodzaje kontrolek w samochodzie

Na desce rozdzielczej samochodu znajdziemy kontrolki w różnych kolorach, które wskazują na stan techniczny pojazdu i ewentualne usterki. Kolory te mają kluczowe znaczenie — pozwalają szybko ocenić, jak pilna jest reakcja kierowcy.


Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej

Czerwone kontrolki to sygnały ostrzegawcze, które wymagają natychmiastowej uwagi. Oznaczają one poważne problemy, które mogą zagrażać bezpieczeństwu jazdy lub uszkodzić samochód, jeśli nie zostaną odpowiednio rozwiązane. Najczęściej dotyczą takich kwestii jak:

  • niskie ciśnienie oleju,
  • awaria układu hamulcowego,
  • przegrzanie silnika,
  • rozładowany akumulator.

Gdy zobaczysz czerwoną kontrolkę, najlepiej zatrzymać samochód i skontaktować się z serwisem.


Żółte i pomarańczowe kontrolki w samochodzie

Żółte i pomarańczowe kontrolki informują o problemach, które wymagają uwagi, ale nie muszą być rozwiązywane natychmiast. Wskazują one na usterki związane z elektroniką, systemami wspomagania lub niskim poziomem płynów eksploatacyjnych. Typowe przykłady to:

  • kontrolka niskiego poziomu paliwa,
  • kontrolka niskiego poziomu płynu do spryskiwaczy,
  • kontrolka Check Engine.

Warto jak najszybciej zidentyfikować problem i podjąć odpowiednie działania, aby uniknąć dalszych komplikacji.


Zielone i niebieskie kontrolki na desce rozdzielczej

Zielone i niebieskie kontrolki to zwykle informacje o działających systemach, takich jak światła lub aktywny tempomat. Są to kontrolki informacyjne, które nie wymagają interwencji kierowcy.


Przykłady to:

  • niebieska kontrolka świateł drogowych,
  • zielona kontrolka kierunkowskazów.

Są one obecne, aby pomóc kierowcy w monitorowaniu aktualnego stanu pojazdu.


Taka organizacja kolorystyczna kontrolek ułatwia szybką orientację na drodze i pomaga w odpowiednim reagowaniu na problemy pojazdu.


Dlaczego interpretacja kontrolek według kolorów może być myląca?

W każdej publikacji poświęconej rozpoznawaniu znaczenia kontrolek na desce rozdzielczej można znaleźć informacje o ich klasyfikacji według kolorów. Czerwone kontrolki w samochodzie wymagają natychmiastowej uwagi, żółte i pomarańczowe sugerują możliwość odłożenia rozwiązania problemu, a zielone i niebieskie pełnią funkcję informacyjną, wskazując na prawidłowe działanie systemów. Jednak te zasady nie zawsze są jednoznaczne, co można zobaczyć na kilku przykładach.


Po pierwsze, czerwona litera „P” w okręgu, która wskazuje na włączony hamulec ręczny. Choć jazda z włączonym hamulcem ręcznym nie jest zalecana, nie oznacza to poważnej awarii.


Po drugie, żółta kontrolka ze znakiem wykrzyknika sygnalizuje usterkę w systemie oświetlenia. Mimo że można kontynuować jazdę, wymiana uszkodzonej żarówki znacznie zwiększy bezpieczeństwo na drodze.


Po trzecie, kontrolka w kształcie żółtej spirali w samochodach z silnikiem diesla. Zapala się po włączeniu zapłonu, sygnalizując podgrzewanie świec żarowych przed uruchomieniem silnika. Ważne jest, aby uruchomić silnik dopiero po zgaśnięciu tej kontrolki. Choć nie jest to poważny problem, należy zwracać na to uwagę, aby zapewnić prawidłową pracę silnika.


Podsumowując, kolor kontrolek ma znaczenie, ale nie jest jedynym czynnikiem decydującym przy podejmowaniu działań. W naszym artykule szczegółowo omówimy, które kontrolki w samochodzie są naprawdę ważne i wymagają natychmiastowej reakcji, a przy których można bezpiecznie kontynuować jazdę do celu.


Najważniejsze błędy na desce rozdzielczej

Podstawowym problemem związanym z kontrolkami na desce rozdzielczej jest brak ich pełnej standaryzacji. Oznaczenia mogą się różnić w zależności od producenta, modelu, a nawet generacji pojazdu. Jak w takim przypadku się odnaleźć? Najlepszym podejściem jest zapoznanie się z instrukcją obsługi. Niemniej jednak istnieją kluczowe kontrolki, których znaczenie warto zapamiętać, aby móc bezpiecznie użytkować samochód.


Kontrolka niskiego ciśnienia oleju

Kontrolka niskiego ciśnienia oleju

Czerwona kontrolka w kształcie konewki wskazuje na niskie ciśnienie w układzie smarowania. Kontynuowanie jazdy w takiej sytuacji jest surowo zabronione, ponieważ może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, nawet wymagającego generalnego remontu. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie poziomu oleju. Jeśli poziom jest zbyt niski, należy dolać olej i obserwować kontrolkę. Jeżeli kontrolka nadal świeci, konieczne jest skontaktowanie się z serwisem. W takiej sytuacji najlepiej dostarczyć samochód na lawecie lub w przypadku manualnej skrzyni biegów – na holu.


Kontrolka awarii układu hamulcowego

Kontrolka awarii układu hamulcowego

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem w okręgu, czasami z dodatkowymi łukami lub napisami „Brake” czy „STOP”, wskazuje na poważne usterki w układzie hamulcowym. Kontynuowanie jazdy w takiej sytuacji jest absolutnie niedopuszczalne. Należy wezwać lawetę i usunąć problem w serwisie.

W niektórych samochodach występuje oddzielna kontrolka, sygnalizująca niski poziom płynu hamulcowego. Choć jest to również poważna sytuacja, można ją rozwiązać stosunkowo łatwo, dolewając płyn do układu w najbliższym sklepie motoryzacyjnym.


Kontrolka przegrzania silnika

Kontrolka przegrzania silnika

Jeśli nie zauważyłeś podwyższonej temperatury na wskaźniku chłodziwa, czerwona kontrolka w kształcie termometru ostrzeże o przegrzaniu silnika. W takim przypadku kontynuowanie jazdy jest zabronione. Należy natychmiast się zatrzymać i poczekać, aż silnik ostygnie. Po ostygnięciu można sprawdzić poziom płynu chłodzącego i uzupełnić go, jeśli to możliwe. Ze względu jednak na czas potrzebny na schłodzenie silnika, bardziej sensownym rozwiązaniem jest wezwanie lawety lub holowanie pojazdu. W niektórych przypadkach konieczne może być pozostawienie samochodu w serwisie na dłużej, aby usunąć problem.


Kontrolka rozładowanego akumulatora

Kontrolka rozładowanego akumulatora

Czerwona kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej oznacza, że akumulator nie jest odpowiednio ładowany i traci swoją pojemność. Dalsze działania zależą od sytuacji. Jeśli planujesz dłuższą podróż lub krótkie przejazdy z częstymi zatrzymaniami, lepiej z nich zrezygnować, ponieważ rozładowany akumulator uniemożliwi uruchomienie silnika. W przypadku codziennych tras, np. do pracy i z powrotem, problem może być mniej uciążliwy, ale i tak zaleca się jak najszybszą wizytę u autoelektryka w celu diagnostyki.


Kontrolka awarii układu kierowniczego

Kontrolka awarii układu kierowniczego

Czerwona kontrolka kierownicy ze znakiem wykrzyknika to sygnał potencjalnie niebezpiecznej sytuacji. Może wskazywać na problem z blokowaniem się układu kierowniczego lub utratę precyzji w sterowaniu pojazdem, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. W takim przypadku należy natychmiast udać się do serwisu lub znaleźć bezpieczne miejsce do zaparkowania, aby rozwiązać problem później.


Kontrolka awarii automatycznej skrzyni biegów

Kontrolka awarii automatycznej skrzyni biegów

Symbol w kształcie koła zębatego z wykrzyknikiem oznacza problemy z automatyczną skrzynią biegów. Ze względu na wysokie koszty naprawy tego elementu, kontynuowanie jazdy jest wysoce niewskazane, aby uniknąć dalszych uszkodzeń. W tej sytuacji wezwanie lawety będzie znacznie tańszym rozwiązaniem niż ewentualna wymiana skrzyni biegów.


Kontrolka poważnych usterek samochodu

Kontrolka poważnych usterek samochodu

Czerwona kontrolka w kształcie trójkąta z wykrzyknikiem wskazuje na poważną awarię pojazdu. Może zapalić się razem z innymi kontrolkami lub osobno. Jeśli pojawia się w towarzystwie innych ostrzeżeń, oznacza poważne problemy, które wymagają natychmiastowej interwencji. Jeżeli kontrolka świeci się samodzielnie, oznacza, że wystąpiła usterka, dla której nie przewidziano osobnego symbolu. Dodatkowe informacje mogą być wyświetlane na ekranie komputera pokładowego.


Wszystkie wymienione kontrolki mogą potencjalnie zakończyć twoją podróż w momencie ich zapalenia. Nie warto ich ignorować — znajomość i zrozumienie znaczenia tych symboli pomoże uniknąć poważnych problemów w przyszłości.


Błędy, których lepiej nie ignorować


ABS

Kontrolka: ABS

Ten wskaźnik oznacza usterkę systemu zapobiegającego blokowaniu kół (ABS) i zazwyczaj jest w kolorze żółtym. Jeśli zapali się podczas jazdy, oznacza to, że system ABS jest wyłączony, co zwiększa ryzyko blokady kół podczas gwałtownego hamowania oraz możliwość poślizgu. Należy jednak zaznaczyć, że podstawowy układ hamulcowy nadal działa. Zaleca się jak najszybsze odwiedzenie serwisu w celu diagnozy i przywrócenia sprawności ABS. Podobny wskaźnik, oznaczający usterki w systemie stabilizacji toru jazdy (ESP), może zawierać odpowiednie oznaczenia i sygnalizować podobne problemy.


Żółty trójkąt z wykrzyknikiem

Żółty trójkąt z wykrzyknikiem

Kontrolka często wyszukiwana jako żółty wykrzyknik w trójkącie pojawia się na desce rozdzielczej jako ogólne ostrzeżenie. W pojazdach grupy VW, takich jak Volkswagen Golf, Passat czy Tiguan, symbol ten może oznaczać wiele niekrytycznych problemów, które jednak wymagają uwagi kierowcy. Na przykład, może sygnalizować niskie ciśnienie w oponach (niskie ciśnienie w oponach), przepaloną żarówkę (awaria świateł zewnętrznych) lub niski poziom płynu do spryskiwaczy (niski poziom płynu do spryskiwaczy). W niektórych przypadkach, jak przy problemach z systemem Start-Stop, kontrolka “żółty trójkąt z wykrzyknikiem” może być chwilowa i zniknąć po ponownym uruchomieniu silnika. Volkswagen łączy ten uniwersalny symbol z dodatkowymi komunikatami na wyświetlaczu, co ułatwia zrozumienie problemu i jego priorytetu.


Kontrolka SRS/AIRBAG

Kontrolka SRS/AIRBAG

Czerwona kontrolka SRS (Supplemental Restraint System) lub Airbag informuje o awarii systemu poduszek powietrznych. Jeśli kontrolka się zapala, oznacza to, że jedna lub więcej poduszek powietrznych może nie zadziałać w przypadku kolizji. W takiej sytuacji należy jak najszybciej udać się do serwisu w celu diagnozy i usunięcia usterki. Jeśli rozważasz zakup używanego samochodu i zauważysz ten wskaźnik na desce rozdzielczej, może to sugerować, że pojazd brał udział w wypadku, a poduszki powietrzne mogły zostać uruchomione i nie zostały wymienione.


Kontrolka problemów z immobilizerem

Kontrolka problemów z immobilizerem

Różne warianty czerwonych lub żółtych wskaźników z symbolem klucza sygnalizują problem z immobilizerem — systemem zapobiegającym nieautoryzowanemu uruchomieniu silnika. Jeśli kontrolka się zapala, może to oznaczać, że samochód nie rozpoznaje klucza, co może uniemożliwić uruchomienie silnika. Przyczyną mogą być problemy z kluczem, chipem lub anteną immobilizera. W niektórych przypadkach wystarczy wymienić baterię w kluczyku. Jeśli kontrolka nadal świeci, zaleca się użycie zapasowego klucza. W przypadku dalszych problemów konieczna jest wizyta w serwisie w celu diagnozy i naprawy.


Kontrolka problemów z oświetleniem

Kontrolka problemów z oświetleniem

Kontrolka w kształcie żółtej lampy ze znakiem wykrzyknika sygnalizuje, że jedna z żarówek zewnętrznego oświetlenia (np. reflektory, światła stopu, kierunkowskazy) przestała działać. Taka usterka obniża widoczność pojazdu dla innych uczestników ruchu i zmniejsza bezpieczeństwo. Przy pojawieniu się tego wskaźnika należy jak najszybciej wymienić uszkodzoną żarówkę, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy i uniknąć ewentualnych mandatów za niesprawne oświetlenie.


Check Engine

Check Engine

Kontrolka "Check Engine" jest jedną z najbardziej znanych właścicielom samochodów. Może wskazywać na szerokie spektrum problemów — od drobnych usterek po poważne awarie silnika. Na przykład może sygnalizować problem z jednym z czujników. Bez diagnostyki trudno jednak określić dokładną przyczynę, co sprawia, że wielu kierowców ignoruje ten wskaźnik. Zaleca się jednak jak najszybszą wizytę u specjalisty, aby sprawdzić system i usunąć potencjalne usterki, unikając poważniejszych konsekwencji.


Kontrolka spadku ciśnienia w oponach

Kontrolka spadku ciśnienia w oponach

Symbol w kształcie obwodu opony ze znakiem wykrzyknika w środku oznacza, że ciśnienie w jednym z kół spadło o ponad 25% poniżej normy. Choć problem może być niezauważalny gołym okiem, obniżone ciśnienie znacząco wpływa na zużycie opon i zwiększa zużycie paliwa. W takiej sytuacji należy zatrzymać się i dopompować koła, korzystając z kompresora na stacji paliw lub własnego sprzętu.


Kontrolka niskiego poziomu paliwa

Kontrolka niskiego poziomu paliwa

Kontrolka informująca o niskim poziomie paliwa w baku zazwyczaj jest w kolorze żółtym lub czerwonym i często towarzyszy jej sygnał dźwiękowy. W zależności od modelu samochodu, rezerwa paliwa pozwala na przejechanie od 30 do 70 kilometrów. Zaleca się jednak jak najszybsze zatankowanie na najbliższej stacji paliw, aby uniknąć ryzyka całkowitego zatrzymania pojazdu z powodu braku paliwa.


Kontrolka niskiego poziomu płynu do spryskiwaczy

Kontrolka niskiego poziomu płynu do spryskiwaczy

Ten wskaźnik sygnalizuje niski poziom płynu do spryskiwaczy. Choć uzupełnienie płynu nie jest pilne, warto to zrobić przy najbliższej okazji, aby uniknąć problemów z oczyszczaniem szyby podczas jazdy. Przypominamy, że w zależności od pory roku należy używać odpowiedniego płynu: letniego lub zimowego.


Kontrolki otwartych drzwi, maski lub bagażnika

Kontrolki otwartych drzwi Kontrolka otwartego bagażnika Kontrolka otwartej maski

Te kontrolki są jednymi z najbardziej intuicyjnych. Jeśli jeszcze nie ruszyłeś, wystarczy sprawdzić i zamknąć odpowiednie drzwi, maskę lub bagażnik. Jeśli kontrolka zapali się podczas jazdy, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i upewnij się, że wszystkie elementy są prawidłowo zamknięte przed kontynuowaniem jazdy.


Kontrolka niezapiętych pasów bezpieczeństwa

kontrolka niezapiętych pasów bezpieczeństwa

Ten wskaźnik przypomina o niezapiętych pasach bezpieczeństwa. W większości nowoczesnych samochodów system może wskazywać, kto dokładnie nie zapiął pasów, wliczając w to pasażerów. Kontrolce często towarzyszy sygnał dźwiękowy, przypominający o konieczności zapięcia pasów przed rozpoczęciem jazdy.


Informacyjne symbole na desce rozdzielczej

Ostatnia kategoria symboli w samochodzie to te, które nie ostrzegają, lecz jedynie informują o działaniu lub włączeniu określonych funkcji pojazdu. Przejdźmy przez nie krótko.


kontrolki w samochodzie: działa podgrzewanie komory spalania i świec żarowych

Działa podgrzewanie komory spalania i świec żarowych w silnikach Diesla.


kontrolki w samochodzie: Działa system stabilizacji toru jazdy (ESP)

Działa system stabilizacji toru jazdy (ESP).


kontrolki w samochodzie: włączony system „start-stop”.

Włączony system „start-stop”.


kontrolki w samochodzie: włączone światła drogowe.

Włączone światła drogowe.


kontrolki w samochodzie: włączone światła mijania.

Włączone światła mijania.


kontrolki w samochodzie: aktywny tempomat

Aktywny tempomat.


kontrolki w samochodzie: Niska temperatura powietrza i nawierzchni, możliwa gołoledź

Niska temperatura powietrza i nawierzchni, możliwa gołoledź (często towarzyszy sygnał dźwiękowy).


kontrolki w samochodzie: włączone kierunkowskazy

Włączone kierunkowskazy (jeśli lampka miga — włączone światła awaryjne).


kontrolki w samochodzie: włączone światła pozycyjne

Włączone światła pozycyjne.


kontrolki w samochodzie: włączone przednie światła przeciwmgielne

Włączone przednie światła przeciwmgielne.


kontrolki w samochodzie: włączone tylne światła przeciwmgielne

Włączone tylne światła przeciwmgielne.


kontrolki w samochodzie: konieczność przeprowadzenia przeglądu technicznego

Konieczność przeprowadzenia przeglądu technicznego (aktywowane na podstawie przebiegu i zaleceń producenta).


kontrolki w samochodzie: zatkany filtr cząstek stałych

Zatkany filtr cząstek stałych (DPF).


kontrolki w samochodzie: włączone ogrzewanie przedniej szyby

Włączone ogrzewanie przedniej szyby.


kontrolki w samochodzie: włączone ogrzewanie tylnej szyby

Włączone ogrzewanie tylnej szyby.


kontrolki w samochodzie: Nierozgrzany silnik

Nierozgrzany silnik: silnik i płyn chłodzący nie osiągnęły jeszcze temperatury roboczej. Można rozpocząć jazdę, ale należy unikać wysokich obrotów silnika i gwałtownego przyspieszania.

Jak już wspomniano, symbole na desce rozdzielczej mogą się różnić. Możesz również napotkać wskaźniki, które nie zostały opisane w tym artykule. W każdym przypadku głównym narzędziem do zrozumienia, co dzieje się z Twoim samochodem, powinna być instrukcja obsługi. Niech Twój samochód nie sprawia Ci trudności i cieszy doskonałą jazdą!