Czy Twój samochód „pływa” na zakrętach lub gorzej hamuje? To może być sygnał problemów z amortyzatorami. Zużyte amortyzatory objawy pojawiają się stopniowo, lecz ich wymiana może skrócić drogę hamowania nawet o 20%. Poznaj, jak rozpoznać problemy z amortyzatorami i dlaczego ich wymiana jest tak istotna dla Twojego bezpieczeństwa.
Zużyte amortyzatory objawy mogą być subtelne na początku, co sprawia, że wielu kierowców zbyt długo zwleka z ich wymianą. Warto znać wszystkie sygnały ostrzegawcze, które mogą świadczyć o problemach z amortyzatorami.
Pierwszym i najbardziej charakterystycznym objawem są przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Jeśli Twój samochód nadmiernie „kładzie się” w zakrętach, to bardzo prawdopodobne, że amortyzatory utraciły swoją zdolność do kontrolowania ruchu karoserii. To zjawisko jest nie tylko niekomfortowe, ale przede wszystkim niebezpieczne, ponieważ zwiększa ryzyko utraty przyczepności.
Innym wyraźnym objawem jest gwałtowne pochylanie się przedniej części samochodu podczas hamowania. Taki objaw jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ znacznie wydłuża drogę hamowania.
Objawy zużytego amortyzatora obejmują również:
Szczególnie niepokojące są sytuacje, gdy objawy uszkodzonego amortyzatora przedniego lub tylnego występują jednostronnie. Oznacza to, że pojazd może zachowywać się nieprzewidywalnie, zwłaszcza podczas wykonywania nagłych manewrów omijania przeszkód.
Wylany amortyzator objawy są najbardziej widoczne wizualnie — wyciek oleju na zewnętrznej części amortyzatora świadczy o uszkodzeniu uszczelnienia. Wylane amortyzatory nie są w stanie prawidłowo tłumić drgań, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.
Pamiętaj, że nawet niewielki wyciek oleju kwalifikuje amortyzator do wymiany.
Jeśli szukasz amortyzatorów – zajrzyj do naszego katalogu, gdzie znajdziesz odpowiednie części do większości modeli.
Amortyzatory w dobrym stanie technicznym są niezbędne dla bezpieczeństwa na drodze. Zużyte amortyzatory objawy mogą być początkowo subtelne — lekkie przechyły, wydłużona droga hamowania czy wibracje kierownicy. Z czasem pojawiają się dźwięk uszkodzonego amortyzatora, wylany amortyzator z wyciekiem oleju.
Na pytanie „zepsuty amortyzator czy można jeździć” odpowiedź brzmi: technicznie tak, ale ze względów bezpieczeństwa — nie. Amortyzatory wymienia się zawsze parami na jednej osi. Regularna kontrola zawieszenia samochodu powinna odbywać się szczególnie przy przebiegu zbliżającym się do 60 tysięcy kilometrów lub gdy zauważysz pierwsze objawy zużytego amortyzatora.
Terminowa wymiana amortyzatorów to nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim gwarancja, że Twój samochód zachowa się przewidywalnie w każdej sytuacji drogowej.